söndag 7 augusti 2016

Botaniska trädgården i augusti


Jag har sett att många bloggare besökt Gotland i sommar, det är så roligt att se alla vackra bilder därifrån och känna igen sig. Själv tänkte jag be er följa med mig på en promenad i Botaniska trädgården, jag besöker den varje gång jag är i Visby för den ser aldrig likadan ut.


I juni är det som att kliva in i en rosenträdgård, men i augusti blommar redan höstblommorna i varma, klara färger.


Det finns många små "rum"  med sittplatser i Botaniska trädgården så man kan slå sig ner och njuta av omgivningarna.


Den här murade bågen tycker jag är så vacker.


Jag tror alltid att jag ska komma ihåg vad alla vackra blommor heter när jag kommer hem, men det gör jag aldrig ;-).


Några rosor fanns det i alla fall, även fast de inte var lika många.


Det är verkligen en avkopplande plats, om jag bodde i Visby skulle jag nog promenera här rätt ofta!


Den kinesiska paviljongen är lika vacker oavsett årstid...


... och bara ett stenkast bort finns en medeltida ruin som idag är en del av trädgården.


Den här gången tittade jag lite mer på barrträden...


... men även när det gäller dem, minns jag inte längre deras namn ;-).


Här finns träd och växter från hela världen och tack vare det gynnsamma klimatet kan de samsas och leva sida vid sida i trädgården.


Gul solhatt, echinacea, jag minns åtminstone namnet på en blomma ;-).


Fler vackra barrträd i trädgården.


Och här har vi gått runt hela trädgården och är nu på väg ut ur den. Hela Visby är ju outgrundligt vackert, men av någon anledning har det blivit så att jag tillbringar mer och mer tid i kvarteren som ligger längst ner mot vattnet där bland annat Botaniska trädgården ligger. 

Här trivs jag.

Kramar Bitte

4 kommentarer:

Hajan sa...

Lilla Bitte vad du har fotograferat. Så många fina bilder.
Så bra att Du har din son där på Gotland, då har Du ju något att skylla på
när Du dyker upp där. Sä är det ju man vill ju vara nära dem ett tag i alla fall, kram Hajan

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ahh så vakkert , mange fine bilder du har tatt ! ja du , i dag har det , ja for så vidt i helgen også , vært helt høstvær her i Værmland . Regn, og sterk vind, er ikke det jeg vil ha nå på siste del av sommeren akkurat. Får håpe at det blir mer sol snart ! Fin uke til deg !

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja din son valde ett fint ställe och bo
på, så mycket roligt du kan hitta på när
du är där. Jättefint ställe med så mycket
vänlighet
Ha en bra sensommarvecka
Kramar/AM

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det ska vara växtlighet...fniss. Det är
mobilen som larvar sig
Kram