fredag 8 juli 2016

Finfrämmande i köket


Jag har länge varit på jakt efter en antik ägghöna från Rörstrand eller Gustavsberg, men de brukar kosta minst 1500 kr och jag tycker det är lite för dyrt för en prydnad som egentligen är helt onödig. Men... ibland har man tur! Jag såg den här antika ägghönan på auktion i våras och det var nästan ingen som var intresserad av den, trots att den är i perfekt skick. 

Jag tror att det berodde på att många inte känner till stämpeln på ägghönan, en stämpel som Gustafsberg endast använde under 1870-talet och som inte har det klassiska ankaret och namnet Gustafsberg. Hihi, av en händelse kände jag till stämpeln och det slutade med att ägghönan blev min till ett riktigt fyndpris! :-)


Jag tog bort det gula underredet och bäddade i stället åt den handmålade skönheten i en antik skål från Rörstrand, även den från samma tidsålder. Självklart har jag sparat underredet eftersom det är där stämpeln finns. Nu ligger hon här i vitrinskåpet och ser så nöjd ut, jag tror att hon ska få heta Klara :-).


Senare i sommar hoppas jag på mer finfrämmande, jag tänker nämligen bjuda hem mamma och mina mostrar på afternoon tea. Under min bloggpaus gjorde jag fler fynd, bland annat de här antika assietterna från Gustafsberg. Tro det eller ej, men de tillverkades under 1840-talet och börjar närma sig 200 år!!! Jag tänkte att mamma och mostrarna skulle uppskatta en dukning i 1800-talets tecken :-).

Det blir nog inte något annat än småkakor som får ligga på de här assietterna, då jag inte vet hur tåliga de är mot fett och annat. Skulle jag ändå bestämma mig för att bjuda på tårta har jag söta små amerikanska 1800-talsgafflar som passar fint till. Helt klart ska man använda sina saker också, även om de är gamla!

Ha en fin helg!

Kramar
Bitte

3 kommentarer:

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ja de egghønene er fine ! God helg !

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Där hade du tur, för även om stämpeln är
okänd var hönan ovanligt fin. Och att den
fått nytt rede gjorde den ännu finare.
Du är bra på och fynda det där lilla extra.
Idag ska vi åka upp till sjön hela gänget, ska
bli så roligt för det är första gången iår.
Ha en fin helg och stor kram/AM

Hajan sa...

Det är klart du skall använda assietterna. Har aldrig hört att
porslinet blivit dåligt av det. Du skall ju inte använda dem varje dag, men en gång så där, för din mammas skull.
Nu lägger jag mig i, men så tjusigt.
Hönan är ju underbar, det är tur att du vet lite om sådant, och hur det skall vara.