måndag 11 januari 2016

Fröken Frimans krig


Om någon har missat andra säsongen av Fröken Frimans krig går den att se på svtplay.se i några veckor till. Jag tycker så mycket om alla gamla vackra miljöer, skådespelarnas klädsel och så vidare, men framför allt får man sig en historielektion! Att kvinnor skulle ha rösträtt var inte alls något självklart i Sverige i början av 1900-talet och det skulle dröja ända till 1921 innan det faktiskt blev så.


Även i den andra säsongen kämpar Fröken Friman och de andra på med butiken, trots en hel del motstånd från manliga konkurrenter med MAKT.


Suzanne Reuter dyker upp i den andra säsongen i en fantastisk klänning med tillhörande hatt! Hon är verkligen über-tjusig! :-)


Jag tycker att det är viktigt att inte glömma bort den kamp som kvinnor i Sverige faktiskt förde under början av förra seklet, en kamp för lika villkor, för kvinnlig rösträtt och så vidare. Idag ser vi det som något självklart, men det är inte alls något självklart i många andra länder där kvinnor år 2016 inte har några som helst rättigheter, de får inte ens klä sig som de vill eller befinna sig på allmän plats utan att ha en manlig förmyndare med sig.

Fröken Frimans krig är verkligen sevärd och det är dessutom bra skådespeleri. Gillar man gamla miljöer och kläder får man sitt lystmäte :-).

Hoppas att ni fått en bra start på veckan!

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Har också sett alla säsonger ;))...den är så charmig och bra ;))...
Blir allt lite nostalgisk när jag ser Domkyrkan...
idag är vädret milt , men snart brakar det loss igen !!
Ha det gott !
Kram bia

Lena sa...

Jovars, den serien missar jag inte. Helt i min smak. Kläderna, miljön - allt är ju ögongodis!
Hoppas att du också fått en bra start på veckan :)
/Lena

Evas Kvarnaro sa...

Jag håller med dig om den serien, jag älskar också dessa gammaldags miljöer m.m.
Så fort det är en engelsk eller amerikans film från svunna tider då är tv:n beslagtagen.
Jag väntar med spänning på den nya delen av Frökens Frimans krig.
Fy tusan vad kvinnorna fick kämpa för sin sin rätt . . .
Jag ska på bio framöver och se den engelska eller är den amerikansk) om kvinnornas
kämpande mot sin rösträtt. Den hade ett konstigt namn filmen, men se den du också.
Må väl / Eva

American Actor HD Wallpapers sa...

very Nice Images..

Hajan sa...

Jaa det är underbart med den serien, härliga kläder, problemen
jag följer den, och ser ofta på SVT Play som jag vill se om-
De skriver ju nytt i sommar så till hösten får vi se
fortsättningen. Vilka fina färger du får med i din data.
ha det bra lilla vän- önskar >Hajan

House and Garden by Bia sa...

Trevlig helg!
Kramisar bia

Trädgård På Djupet sa...

Tack för påminnelsen! Har bara hunnit kolla första avsnittet, men tycker den är himla bra. Ska absolut försöka kolla på resten nu snart.

gerry smith sa...

Thanks for your great information, HD Wallpapers