måndag 14 september 2015

Målning och rensning pågår


 Förra veckan bestämde jag mig för att börja måla vitrinskåpet i köket som jag tänkt göra så länge. Jag köpte färg redan i våras, men efter det har ingenting hänt ;-). Förrän nu!

Sagt och gjort, det tog sin lilla tid att först tömma skåpet... hmm.... det tog också sin lilla tid med alla strykningar. Efter tre strykningar var jag ännu inte riktigt nöjd, men bestämde mig för att det fick vara bra så.


 Det är flera glaspartier i skåpet och tvärtemot alla goda råd bestämde jag mig för att använda maskeringstejp. Man ska ju liksom göra det ;-). 

Det blev hur dåligt som helst!!! Ovan som jag är, hamnade tejpen ibland lite in på träet och ibland för långt ut på glaset.... grrr...


 Till sist rev jag bort maskeringstejpen och målade så glatt utan tejp. Jag tänkte att någonstans här hemma borde det finnas ett rakblad som jag kunde skrapa bort färgen med, men det fanns inte ett endaste rakblad i någon vrå. Då kom jag att tänka på verktygslådan som jag ärvt efter farfar, den är som en skattkista och där kan man hitta de mest ovanliga saker. Självklart fanns där en tunn fin spackel som det gick utomordentligt bra att skrapa bort all färg som hamnat på glaset :-).


 Jag använde Jeanne d'Arc Livings Vintage Paint. Det var första gången för mig, men den var väldigt lätt att jobba med. Färgen torkade snabbt också.

Sen var det dags för det roligaste... att plocka tillbaka alla saker. Så blev det inte riktigt, för skåpet var välfyllt innan jag tömde det, men jag ställde bara tillbaka lite av mitt antika vita porslin från Rörstrand och Gustafsberg. Kanske behåller jag det så, vi får se :-).

Bilderna blev lite suddiga för det hade börjat skymma, så ni får ursäkta den dåliga kvaliteten.

Hoppas att ni fått en bra start på veckan!

Många kramar
Bitte

6 kommentarer:

Hajan sa...

Åh så bra du skriver, precis så var det kommer jag ihåg.
Till syvende och sist bliver ju allt bra i alla fall.
Men så fint det blev, och nu så är det gjort.
Ha nu en trevli vecka, i dag skall jag se Riksdagen öppnande, det
brukar alltid vara så pampigt.

House and Garden by Bia sa...

Blev jättebra och väldigt snyggt med vitt porslin till...till jul kan du ju lägga till lite rött, hihi....
Ha en fin kväll!!!
Kram bia

Evas Kvarnaro sa...

Jasså målarmästare Kladd har varit i farten, hi hi hi . . . .
Men ändå blev det ju riktigt bra, tummen upp för dig.
Åhh Rörstrand och Gustavsberg det må jag säga . . . . .
Men det bästa av allt tycker jag är att du har din farfars verktygslåda kvar, där finns många 'bra att ha' grejer.
Vad sa vovvarna om det nymålade ? Var vistades de när du målade, tre vovvar när man målar är väl lika nyfikna som barn, kan jag tänka mig.

Må väl/ Eva

Frøken Frida sa...

Hej - Grattis! Det blev jättebra och väldigt snyggt med vitt porslin till

Ha en fin kväll!
Kram Frida

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Blev jättefint, har inte provat den
färgen så det var bra och se att det blev
bra. Jättefint porslin du har.
Kramar/AM

Picnic Benches sa...

It was great and very neat with white porcelain. Congratulations and thanks for sharing!