fredag 17 juli 2015

Quiltade överkast och herbarium á la Ernst


 Häromdagen fick jag hem så vackra linfärgade överkast till butiken. Jag tycker den här färgen är så somrig på något sätt! Ibland ska man ha tur, jag lyckades norpa de sista överkasten leverantören hade i lager :-).


 Jag har också precis som Ernst lyckats få tag på ett gammalt herbarium. Det här är från slutet av 1930-talet och jag måste säga att det är i fint skick för att vara så pass gammalt! Tänk vad man lade tid på saker och ting förr i världen, vilken tid det måste ha tagit att samla in växter, torka dem, kategorisera dem och så vidare.


 Jag har än så länge lagt in sex ark i butiken, det finns några fler ark att fota men det får bli senare i helgen för nu vankas middag :-). Ni hittar alla nyheterna HÄR.
 

Idag har det varit soligt och varmt, en riktig (och otroligt efterlängtad) sommardag för ovanlighetens skull. Jag vet inte vad det är med den här sommaren, men här i Härnösand avlöser kyliga vindar och regnskurar varandra...

Önskar alla en fin helg!

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så vackra bladen från herbariumet är! Det var verkligen fint när Ernst ramade in likadana och satte upp på väggen. Tillsammans med övrig inredning blev det såå fint. Sommaren är inte så hävlig här heller, tretton grader i morse och kalla vindar och i morgon regn igen.
Ha en fin helg!
Kram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fina växtblad, ska titta på alla du
lagt ut. Vaknade till ösregn här, men är
så trött så vädret liksom passade. Är hemma
nu, och jag var ensam på ön. Kan vara lite
tufft ibland, låg tex två träd över vägen.
Men men det går om man vill och fixa det
mesta. Maken går ju med en krycka ute så han
skulle ha svårt och ta sig fram där.
Ha en bra lördag och stor kram/AM

Evas Kvarnaro sa...

Härnösand, hjälp så långt upp . .. då är det inte så konstigt att det är kyliga vindar och regnskurar. Det har ju varit väldigt dålig sommar där uppe
i år,(synd om er) men även i Småland med flera har fått 'smaka' på eländet.
Hoppas hösten blir bättre.
De människorna som pysslade med herbarium m.m. hade ju inte datorn att sitta vid, det var deras stora intresse och lyckan för oss nu att få se och glädjas över deras 'pille jobb'. Våra intressen ändras ju men åren, det är både positivt och negativt.
Vilken tur för dig att norpa de sista vackra överkasten.
Ernst är duktig på mycket, ett trevligt program att se på.

Den första bilden din 'Header' är det inte Visby, kan ha fel för jag har bara varit där en enda gång.
Må väl/ Eva

House and Garden by Bia sa...

Samma väder här...är så urless på det och har gett upp hoppet om en fin sommar...tur vi har resan till Side att se framemot ;))...
Hoppas du har det bra trots dåligt väder...
Kram bia

Hajan sa...

Det är samma väder hos oss, och i andra länder med.
Det är bara att gilla läget, som en del säger.
Är alla de fina valparna borta nu ?
Ja , här börjar vi få en insjö på vår gård,
man kan inte gilla detta.

kram från Hajan

Marie maräng sa...

Tittar in för att önska dig en trevlig helg!
Kram Marie

G:a Affären sa...

Herbarium har fängslat mig länge, och tänk att det en gång i tiden var obligatoriska uppgifter för elever att samla in ett antal växter under sommarlovet. Vackert och lärorikt! Jag hade turen att ropa in ett på auktion och var den enda som gav ett bud, men det var ett par år sedan nu.
Ha det gott!
Kram /Cia