söndag 1 februari 2015

Januari börjar året, februari kommer näst...


 Så var det den första februari, veckorna försvinner i en rasande takt och dagarna blir ljusare och ljusare. Trots att det ömsom snöar, ömsom regnar, känns det så härligt att vi faktiskt går mot vår och värme! Det här riktigt kompakta mörkret är ett minne blott och blomsteraffärerna svämmar över av tulpaner, ranunkler och söta lökväxter.

Jag gav mig ut en av de få soliga och klara dagar vi hade i januari för att fånga ljuset och den blå himlen på bild. Det var riktigt kallt, mellan -15 och -20 grader, så därför gick jag inte så långt utan hamnade som många gånger i stadsparken. Domkyrkan tronar i vinterskrud, kanske är det här en "vinterstad" ändå?


 Stadsparken är täckt av snö och det är bara den största av alla små grusvägar som plogas.


 Parken är vacker även på vintern, även fast man inte kan strosa runt i den på samma sätt!


 Och vackrast i hela stan är Härnösands domkyrka, Sveriges minsta och enda vita.


 Tvärs över gatan ligger en annan vacker byggnad, anrika St Petri Logen som hyser stans bästa restaurang Vägg i vägg. Namnet är kanske lite konstigt, men maten.... mmmm, säger jag bara! :-)

Önskar alla en fortsatt fin söndag!

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fina bilder från din stad, domkyrkan är så vacker med sin rundade utbyggnad.
Tror nästan vi har lika mycket snö här, känns som det kan räcka nu. Har börjat längta efter vår. Och jag föll direkt jag såg den gosiga varmvattenflaskan, ska bli så roligt och få hem den.
Kramar/AM

millandante sa...

Så fina bilder!! Vackert med all snö:)

Kram Milla

Hajan sa...

som vanligt har Du tagit så fina bilder. Känner igen mig i din Park, från andra bilder.
Tänk vad vi längtar redan, och det
är ju flera månader kvar till våren.
Men det känns skönt det med.
Var tid har sin tjusning
Trevlig vecka önskar Hajan
och tack för de fina bildrna

House and Garden by Bia sa...

Jaa vi har fått en halv meter snö här...det måste väl ni också ha fått...om inte mer...vi var upp i H-sand den 18 januari senast, då fyllde mamma år ;))...jasså, har dom bra mat på Logen...vi var där på 70-talet på nyårsafton ibland...då bodde jag i Göteborg, men kom hem till jul/nyår ;))
Men maten har väl förändrats sen dess, får man hoppas, hahaha...
Kram bia

Marie maräng sa...

Vackra vinterbilder från din fina lilla stad! Domkyrkan brukar jag alltid slänga ett öga på när jag besöker din stad... Den är så fin!

Önskar dig en fin helg!
Kram Marie

House and Garden by Bia sa...

kikar in och önskar dej en mysig och
trevlig helg!!
Kram bia

Anette sa...

Så vackert det är med snö och blå himmel, fina bilder :)

Ha det gott!