onsdag 31 december 2014

Med önskan om ett Gott Slut och ett Gott Nytt 2015!


 Så var den här till slut, årets allra sista dag. Det här året bara försvann på något sätt, men när jag blickar tillbaka kan jag se att jag faktiskt hann med en hel del roliga utflykter trots att året mest har bestått av jobb :-).


 Årets början, precis som fjolårets sista veckor, bjöd på regn och mildväder. Det kändes både märkligt och ovanligt att se gröna gräsmattor och barmark i januari!


 I mitten av januari kom dock vintern med besked, det blev kallt och det kom också en hel del snö. Kylan och vintern höll i sig under hela februari, men vi fick många soliga och vackra vinterdagar.


 I slutet av mars var plötsligt snön nästan helt borta, våren gjorde storslagen entré och vi kunde ta årets första promenad till sommartorpet. Det har nog aldrig hänt förut att vi kunnat ta oss dit så tidigt!


 Påsken var ovanligt gul hos oss i år, jag har nog aldrig köpt så många gula blommor :-). Vi hade äggjakt i trädgården och hundarna var som galna!


 I maj gjorde jag en tripp till södra Lappland där jag senare sammanstrålade med mina föräldrar. Det blev en jättemysig helg i en väldigt mysig fjällstuga :-). Här blev det tydligt hur långt vårt avlånga land faktiskt är, för här hade våren precis kommit medan sommaren redan gjort sitt intåg hemma i Härnösand.


 I juni hände något helt fantastiskt, vårt busfrö Noomi fick fyra små noomisar - två ljusa och två svartvita små krabater. Det fanns gott om mat och det var gott om plats i valplådan så jag tror att det var därför som noomisarna var så lugna och sov mest hela tiden.


 I mitten av sommaren hade vi släktträff hos en av mina kusiner, i hjärtat av Höga Kusten där vi har våra rötter. Det var roligt att så många kunde närvara! Flera av mina yngre kusiner (som jag inte träffar så ofta) har fått barn de senaste åren så det var inte helt lätt att känna igen alla små bustroll som sprang omkring och lekte på gräsmattan :-).


 Sommaren var kanske den varmaste i mannaminne och vi tillbringade i stort sett hela juli på altanen med noomisarna. De hade ett eget litet läger med solskydd, skugga och två fläktar så de mådde gott, men vi andra flämtade och pustade i värmen. Det var så roligt att se hur lilla krokodilbarnet Riva blev vuxen under sommaren, hon tog på sig rollen som barnflicka och lekte med noomisarna från morgon till kväll.


 I augusti flög mamma och jag till sonen på Gotland. Det blev hastigt och lustigt bestämt och allt gick vår väg, så vi fick tag på både sista-minuten-biljetter och boende. I Visby var det till och med ännu varmare, + 34 grader! Vi strosade runt i Botaniska Trädgården, såg en fantastisk ljusshow i en av ruinerna och sista dagen hann vi även med invigningen av Medeltidsveckan.


 I september åkte jag på konferens med jobbet till Kolmården i några dagar, det var så rogivande att äta frukost medan man tittade ut över den vackra Bråviken. Vi fick också se delfinshowen, det var en mäktig upplevelse!


 Hösten blev kort och inte lika vacker som fjolårets, vilket antagligen berodde på den otroliga värme vi hade under sommarmånaderna. Allt blev brunt och torrt och så var hösten över. Oktober bjöd dock på några riktigt varma dagar och då passade vi på att ge oss ut.


 November bara svischade förbi, jag jobbade från morgon till kväll och hann i princip bara fota varor till butiken. Några dagar var det sådär riktigt vitt och frostigt ute, det är så vackert när hela världen blir vit.


 I början av december kom det lite snö och vi fick besök av en liten sötnos på sju månader. Det var första gången han såg snö då han kommer från Nya Zeeland, så han var fullt upptagen med att smaka på den :-).

2014 skulle bli ett hälsans år, lovade jag mig själv i slutet av förra året, men det blev det verkligen inte. Jag har jobbat så mycket så det var först i augusti som sviterna efter hjärnskakningen gav med sig en aning, men jag fortsatte dock att trycka i mig medicin och jobbade i princip dygnet runt under hela hösten och ända fram till jul.Till slut kommer man till ett vägskäl, det går inte att fortsätta så här år efter år... en dag måste man välja och jag tror att jag till sist har valt...

Jag önskade också att jag skulle få möjlighet att skriva mer under året, och på det planet har otroligt mycket roligt hänt under året! Jag är nu "fast" skribent för en tidning och blev även invald i redaktionen i slutet av året. I en utgåva blev ett av mina foton omslagsbild och jag var stolt som en tupp! :-) På jobbfronten har helt nya och oväntade vägar öppnat sig så jag ser med spänning fram emot 2015!

 Till alla kära bloggvänner, kunder och följare, TACK för det här året som gått, inte minst för alla fina kommentarer ni lämnat här på bloggen trots att jag själv tappade orken för bloggen i slutet av året. 

Jag önskar er hälsa och kärlek, ett Gott Slut och ett riktigt Gott Nytt 2015!

Varma nyårskramar
Bitte

5 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis! Jag visste det, hur många ggr har jag inte skrivit att jag skulle anställa dig direkt om jag hade en tidning! Och bra att du trappat ner lite, ibland blir det bara för mycket.
Hundarna är fina som vanligt, men bilden från Lappland blev jag väldigt förtjust i.
Önskar dig nu ett riktigt Gott Nytt År
och tack för att du är en fin bloggvän.
Varm kram
AnnaMaria

House and Garden by Bia sa...

Vilka minnen som kommer upp ibland när jag ser på dina fina bilder ;))...Domkyrkan tex. ;)...nu vill jag så här på årets sista dag, önska dej ett GOTT NYTT ÅR och vi "ses" på bloggen ;)...även om vi faktiskt skulle kunna ses i verkligheten i H-sand...det har vi kanske gjort också, fast vi inte vet om det, hihi....
Ha det gott nu;)
Kram bia

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken underbar resumé över ditt händelserika år !
Som alltid är livet kantat av både roliga och jobbiga händelser.
Men det är dom positiva sakerna man vill minnas.
Älskar att se dina fantastiska bilder på era sötnosar ♥ Önskar bara att jag fick krama om dom ordentligt, och kanske få en nospuss också ;)
Grattis så himla mycket till ditt nya jobb !!! - Förstår att glädjen är stor och att du med förväntan ser fram emot det som komma ska.
Jag säjer lycka till av hela mitt hjärta och ett GOTT NYTT ÅR !
Varma kramar / Anneli

Hajan sa...

lilla bloggvän det var en jättefin Årskrönika, så mycket
som hänt.
Och tänk så duktiga alla era fyrbenta vänner varit.
Så underbart att följa denna gång med

G:a Affären sa...

Men så roligt med ditt skrivande, grattis! Önskar dig en god fortsättning på det nya året!
Vilken fin sammanställning av det gångna året och om jag skulle flytta skulle det vara till Höga Kusten. Jag mår riktigt bra att från en höjd se ut över ett vackert landskap.
Lyckliga du som har hundarna också!

Kramar /Cia