söndag 28 december 2014

Lata dagar och nyårsrea


 God fortsättning till er, hoppas att ni haft lika härligt lata dagar som jag! :-) Julen har bjudit på soligt och klart väder, men oj så kallt det har varit!!! 

Det snöade rejält natten mot julafton och fortsatte under större delen av dagen, med följd att vi var insnöade ända till eftermiddagen. Flera bilar körde fast i snömodden på gatan utanför vårt hus, så det var bara att avvakta och ägna sig åt att skotta fram bilen under tiden. Jag tyckte lite synd om dem som körde fast och stod där och skottade för brinnande livet i sina festkläder och inte så långt senare körde jag själv fast och stod där i finstövlarna och skottade ;-).


 I mellandagarna slutade det snöa, men det blev i stället riktigt kallt. Juldagskvällen blev den allra kallaste, det var -29 grader när vi skulle bege oss hem från mina föräldrar! Därför har det inte blivit så många långa promenader i jul, men ganska många väldigt korta sådana eftersom hundarna fryser om tassarna redan efter ett par minuter.

Det kanske allra mysigaste med julen är att få vara ledig och hemma med nära och kära. Min lillebror med familj var hemma över jul så det kändes roligt att få umgås med dem. Det blir inte så många gånger per år då vi bor långt ifrån varandra och idag reser de tillbaka till Göteborg igen. Jobbet kallar, som för de flesta av oss :-).


Igår såg snötäcket så annorlunda ut, så jag var bara tvungen att titta lite närmare på det. Hela ytan var täckt av snökristaller som skimrade så vackert i solljuset. På kvällen var det norrsken (!) och den svarta natthimlen lystes upp av ett grönt ljus. Det var fantastiskt vackert!

Jag ser dock fram emot att det ska bli mildare till veckan, bara det inte något tråkigt snöslask av all den här snön som kommit. Vi har drygt 40 cm snö nu! Det bästa vore om temperaturen höll sig strax under nollan, men det är väl som vanligt att man inte råder över vädret :-).

Nu har den årliga nyårsrean startat i butiken och mängder av varor säljs nu med upp till 70 % rabatt. Ni hittar rean HÄR.

Ha en fin söndag!

Många kramar
Bitte

4 kommentarer:

Hajan sa...

Nej slask vill inte jag heller ha, men minst 8 grader varmare.
14- i dag för kallt, för gamla tanter.
God fortsättning

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så mycket snö, och 29 grader. Det är alldeles för kallt, jag tycker det är svårt och andas i sån kyla. Gissar att du är tåligare som bor mer norrut.
Ska brygga kaffe och sen kolla på rean.
Ha en fin söndag
Kramar/AM

House and Garden by Bia sa...

Så mysig väg...japp, det ska bli plusgrader både tisdag och onsdag...inget vidare tycker jag. Det blir kanske lite regnblask också...det är ju så fint ute nu...säg den glädje som varar länge. Hoppas din jul varit bra och mysig;)
Kram och ha det gott!
Bia

STENLYCKA sa...

Nyårskramar till dig, önskar att 2015 blir ett underbart år för dig! Tack för alla vackra inlägg under året och ett GOTT NYTT ÅR!
Raina