torsdag 27 november 2014

Juliga nyheter


Jag lade in fler juliga nyheter häromdagen, jag har bland annat fått tag på två små tyska "putz"-får. Dessa användes förr i tiden som dekoration till julkrubban, det var också vanligt att man gick ut och samlade mossa, grenar och annat och byggde små jullandskap. De här fåren är rätt svåra att få tag i, så jag blev så glad att jag fick tag på två :-).


Jag har också fått tag på fler antika jultidningar, det är så roligt att bläddra i dem! Omslagen är ofta otroligt vackra och kända konstnärer som Jenny Nyström och Carl Larsson förärades ofta att göra dem. Tidningen på bilden ovan är från 1899 och det är Jenny Nyström som gjort omslagsbilden.


Små trumpeter är söta att dekorera med och så kan man förstås hänga dem i granen.


Jag har fyllt den här antika bakformen med mossa, tanken var också att sätta i fyra ljus men jag hann aldrig så långt ;-).


Ett till litet får med juligt rött halsband...


... och så en söt skål från Gefle. Den passar jättefint till jul med sina milda färger av gräddvitt och ljusrosa.

Ni hittar julsakerna HÄR och de andra nyheterna HÄR

Ha en fin torsdag!

Många kramar
Bitte

5 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Ja gillar Jenny Nyströms bilder, så juliga och fina....nu blir man mer och mer sugen på att pynta, varje dag kommer det upp saker...såå roligt!
Solen skiner idag och man får försöka hinna pynta medan det är ljust (går liksom bäst då, hihi)...
Kram bia

Tante Mali sa...

Oh Dear,
the sheep is fantastic!!! Falling completely in love!
Have a happy time
Elisabeth

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är jätteroligt och titta in och se vad du lagt ut, jag gleder mig som dom säger i Norge.
Kramar/AM

angie sa...

sooo süße bilder!!! danke für die vielen wunderschönen bilder und inspirationen!!! liebe grüße von angie

Hajan sa...

kom på nu, tack vare Dig. Jag hade
ju Jesusbarnet, herdar och sådana
djur. Den har nog försvunnit under
min flytt hit.

Krubban var så fin. men så är det
man kan ju inte spara på allt
när man får mindre, och mindre omkring sig.
ha en skön Advent nu