lördag 8 november 2014

Årets sista höstbilder



I förra veckan skulle jag och arbetskamraterna göra något mysigt tillsammans och vi hyrde därför ett vackert hus vid havet. Just den här dagen var en riktigt solig och fin höstdag, så det kändes så härligt att få möjlighet att ta en längre promenad innan solen gick ner.

Landgrenskolan var den första vackra byggnad jag passerade, där gick jag på högstadiet så jag har många minnen därifrån. I den utstående delen med de höga välvda fönstren finns aulan, med sina takmålningar är den antagligen en av Sveriges vackraste skollokaler :-).


Alldeles bredvid ligger Härnösands Gymnasium och här har jag också tillbringat en hel del tid, även fast vi som gick musiklinjen var lokaliserade i f.d gamla flickskolan (som jag visade bilder på för ett tag sedan). Men det var här vi gick ut på trappan efter tre intensiva och händelserika år!


Jag fortsatte promenera mot havet och efter en stund tronade tornet till f.d. Tobaksmonopolet upp sig på min vänstra sida. Det är svårt att visa hur stor den här byggnaden är, det här är alltså bara översta delen av den enorma byggnaden.


När man börjar närma sig havet går man förbi det här gamla vackra huset som jag fascinerats av ända sedan jag var tonåring. Huset omgärdas av en megastor och väldigt vildvuxen tomt och det har alltid sett mörkt och lite övergivet ut. Det måste vara härligt med havstomt, här skulle jag gärna bo! Då skulle jag inhägna hela gården så pluttflickorna kunde springa runt :-).


Så var jag framme vid havet och fortsatte gå mot målet...

... vackra Villa Fridhem, som uppfördes 1868 av grosshandlare Wilhelm Kempe som morgongåva till hustrun Henriette. Huset timrades i Utansjö som ligger några mil norr om Härnösand och forslades sedan hit vintertid på Ångermanälvens is. Villa Fridhem användes som sommarnöje och omgärdades på den tiden av en magnifik park, här fanns också badhus, lusthus, lekstuga och danspaviljong.

Något ovanligt för tiden var att Villa Fridhem ärvdes på spinnsidan, det var alltså äldsta dottern i varje generation som ärvde huset. Villa Fridhem fanns kvar i släkten Kempe i över 100 år, idag ägs huset av en privatperson som driver det som kurs- och konferensgård och hyr ut det till olika sällskap.


Vilken entre! :-) Jag bara älskar trappan, den inglasade verandan och all snickarglädje!


Här är en bild av verandan från insidan.


Utsikten är inte dum den heller, många brudpar väljer att ha sin bröllopsmiddag här, just för de vackra omgivningarna.


Vi lagade trerättersmiddag tillsammans i det gamla köket och dukade fint i salongen. Här står jag inne i salongen och fotar ut genom fönsterrutan. Fönstren är original och har innerfönster, hur charmigt som helst! :-)

När det började skymma var alla rätterna klara och vi åt först en mild och fantastiskt god Creme Ninon, som innehöll både sherry och skumpa. Till varmrätt blev det lax med pesto- och parmesantäcke, svart bönsallad och pressad potatis. Jag var proppmätt när det var dags för efterrätten, men tog ändå en liten bit av den smaskiga chokladtårtan. Det blev helt klart en minnesvärd eftermiddag och kväll, i goda vänners lag dessutom.

Det här blev årets sista höstbilder, häromdagen svepte en snöstorm förbi och snön ligger kvar. Det har blivit kallare och det går inte längre att inbilla sig att den kyliga vinterluften bara är tillfälligt kall höstluft. Vintern är här nu, det är bara att acceptera.

Det har varit en riktigt intensiv vecka, vi var på en kortare inköpstur förra helgen men jag har inte ens hunnit fota sakerna än. Trots snöstorm och kyla har det varit högtryck i butiken och jag har skickat en hel hoper paket varje dag den här veckan! Men, jag gillar den här intensiva perioden på året och har alltid gjort det :-). I morgon blir det nyheter i butiken, även på julsidan!

Ha en fortsatt fin helg!

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

angie sa...

danke für die tollen bilder und ein schönes wochenende wünscht angie aus deutschland

Vitt hus med svarta knutar sa...

Åh vilken vacker villa!!! Det måste varit en upplevelse att tillbringa tid där och äta en god middag i en så vacker miljö!
Ha en fortsatt fin helg!
Kram,
Regina

Hajan sa...

Det är så roligt att följa dina promenader, och Du visar ditt fina Härnösand. Villa Fridhem var
ju pampig så trevligt att Ni kunde hållas där.Vi har också
villa Fridhem här hos oss. Det ägdes av Prins Carl . det var verkligen välbesökt förr, Drottning Astrid och Leopold var där ofta, det var ju Astrids föräldrahem. Det är gammalt, men
det är ett sk Spa och rekreations
ställe nu.
tack lilla gumman

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilket fint ställe, och promenaden dit var fin också. Huset du vill bo ska ju inte stå tomt, har du kollat vem som äger det... Idén med och hyra och laga mat var bra, härlig kväll.
Kramar/AM

House and Garden by Bia sa...

Åhhh vilken nostalgi....jag blir nästan rörd....vet inte riktigt vart huset ni var i ligger....är det nedanför Vårdkasen eller är det vid Sälsten ?..har säkert varit där känns det som....men för sååå länge sedan....Så du gick på Landgrens skolan , jag gick på Franzénskolan...åh vilka tider....
Ha en fin söndag!
Kram bia

Anna sa...

Vilken underbart hus!
Kram Anna

Marie maräng sa...

Visst är det något alldeles speciellt och magiskt underbart med gamla byggnader!

Lite roligt att du visar dessa... vi åkte förbi där i söndags :)

Trevlig helg!
Kram Marie