fredag 31 oktober 2014

All Hallow's Eve...

http://www.wallcoo.net

 Ikväll är det All Hallow's Eve, enligt de gamla kelterna kvällen då slöjan mellan livet och döden är som tunnast....
... jag minns många härliga Halloween-kalas från när sonen var liten, och kan faktiskt sakna dem lite ibland :-). Sonen har fortsatt traditionen att karva pumpor på All Hallow's Eve även fast det är flera år sedan han flyttade hemifrån, men själv köper jag mig numera bara några små vita prydnadspumpor på sin höjd.

 http://patinawhite.typepad.com/

 Däremot tycker jag att det är fel att sammankoppla  Halloween med allhelgona, för det är två helt olika saker. All Hallow's Eve inträffar också alltid den 31 oktober, men här i Sverige har det väl blivit så att det är enklare att hitta på något i anslutning till helgen och då har det ofta krockat med allhelgona.

I morgon är det en ljusets högtidsdag som inte har något med mörker och skräck att göra! Ikväll tycker jag däremot att barn och ungdomar kan få klä ut sig och ha roligt, bara de inte gör dumma saker eller skrämmer livet ur folk.

http://patinawhite.typepad.com/

 Jag hittade så fina senhöstbilder på en sida, alla utom det översta fotot kommer därifrån och jag har angivit källan under bilderna. Liggande panel, stor veranda och mängder av pumpor känns väldigt amerikanskt och härligt! :-)

 http://patinawhite.typepad.com/

 Så ikväll säger jag "Boo" till er, men i morgon tänder jag ljus för dem som inte finns hos mig längre. 

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

angie sa...

danke für die wunderschönen bilder und inspirationen, einen schönen freitag wünscht angie aus deutschland

Hanna sa...

fina bilder
Ha en fin helg
Kram
Hanna

Hajan sa...

Jag gillar inte heller att det kör ihop sig. Det är så fint på våt lilla Kyrkogård med alla ljus
och lyktor.
Det var roligt när barnen var mindre då hade vi med Halloween fest.

kram Hajan

Här är gudagott att vara ! sa...

Så vackra bilder att man njuter av att se dom...Tänk att till och med ett kranium kan vara dekorativt ;)
- Det enda som skrämmer mej här är dom små mössen som envisas komma inomhus :(
Hatar möss och råttor ! - Hugo däremot, tycker att det är kul och spännande när det prasslar i väggar och under golv.
Önskar dej en fortsatt trevlig helg !
Kram / Anneli

Aquilejans sa...

Önskar dig en fin allhelgona helg!
Kram Malena

House and Garden by Bia sa...

Tycker också att det är lite konstigt att man blandar ihop Halloween med Alla helgon dag...så långt ifrån man kan komma varandra....men nu är det som det är ;))....vet inte om du tittat i min blogg och sett dotterns målningar...hua!
Ha iaf en trevlig söndag kväll!!!
Kramis bia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tror det råder stor förvirring för alla barn, vilken dag dom ska busa och godisa, här kom dom både på fredag och lördag. Men jag hade ljus tända på trappan och har man det eller pumpor betyder det att det finns godis läste jag någonstans. Läskigt med boken du skrev om, den känner jag inte till tur och väl.
Kramar/AM