tisdag 16 september 2014

Vildvuxen trädgård och äppeltjuvar


Jag samlade ihop lite nedfallna äpplen för gräsmattan behövde klippas, jag vet inte riktigt vad det beror på, men äpplena rasar från träden bara man råkar titta på dem! Så har det varit ända sedan äpplena var väldigt små, de har inte heller blivit så stora i år som de brukar. Jag vet inte om den extremt varma sommaren är boven i dramat?


 Här är det verkligen vildvuxet, man kan nästan gå vilse mellan enarna och jasminbuskarna! Nästan som i en labyrint... :-).


 Det blev en hel del äpplen i år också, men fjolårets enorma skörd är svår att slå :-). Och tänk att vi har haft främmande äppelplockare i trädgården igen, idag när jag kom hem från jobbet stod en vilt främmande karl i 60-årsåldern på en stege och plockade för sig (!). Ja, man blir lika förvånad varje år :-). "Äppelkvinnan" från i fjol har dock inte synts till ännu, men nu har hon ju fått konkurrens så det kanske är bäst att hon kommer hit och pallar så hon inte blir utan äpplen i år! ;-)

Fortsättning följer säkert i den vildvuxna trädgården :-).

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

Hajan sa...

Det är synd att inte fler pallar äpplen. Här hos oss bryr sig inte ägarna om sin frukt. Det ligger massor överallt på gräsmattorna.
Har en väninna i Norrköping som ställt ut flera påsar , och satt på lappar " var så god och smaka"
De försvinner snart . Ett trevligt exempel tycker jag. Jag blev glad fick en bärpåse i går
av en granne. Så i går blev det
äppelkakebak. Förr var det ju värre, då vaktade man ju med näbbar och klor. Men nu måste det väl räcka till även pallare.
kram Harriet

angie sa...

wow, sie haben eine tolle apfelernte!!! ich liebe den alten stuhl!!! liebe grüße von angie aus deutschland

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

På en stege!! Ja vad säger man, kanske det är äppelkvinnans man... Tror inte många skulle få för sig och göra så, palla något enstaka är en annan grej.
Fin stol, och det är lite mysigt när trädgården blir lite vild.
Kramar/AM

House and Garden by Bia sa...

Ja herregud!!!....men äpplen är gott, hihi...idag har vi varit i din stad och flyttat åt mina föräldrar..oj så jobbigt... det är mycket som ska flyttas och jag har ont i ryggen, men vad gör man inte för sina gamla och sjuka föräldrar ;))
Solen skiner och man får vara glad ;))
Kram bia

G:a Affären sa...

Mhäää! Det var väl ett magstarkt sätt att palla äpplen på. Om några ungar knycker ett par och tycker det är spännande är det ok, men en gubbe! Jag trodde det var en grävling som varit där!
Trädgårdar som inte går att överblicka tycker jag är spännande, det tilltalar mig!

Kramar
Cia

HWIT BLOGG sa...

Va???!! På stege och allt! Ha ha ja man dånar...folk är inte lite fräcka!
Visst kan man bjuda på lite äpplen men det där tog priset!
Nåja, ha en fortsatt skön helg nu...
Kram,
Titti

Anneli sa...

Hejsan.

Nu har min bok jag beställde av dig kommit!
Har inte öppnat den ännu.............suger lite på den karamellen.

Ja ibland undrar man hur folk kan med saker, de verkar inte skämmas direkt.
Gubben kunde ju frågat om han fick plocka några äpplen............

Ha en fin vecka,
kram Anneli