måndag 29 september 2014

Intensiv vecka och Kolmården


Förra veckan blev otroligt intensiv eftersom jag skulle med jobbet till Kolmården. Jag packade paket för brinnande livet hela måndag och tisdag kväll, så när jag flög söderut på onsdag morgon var jag lagom mör ;-). Det var ju tur att jag hade sån här vacker utsikt från hotellrummet på Vildmarkshotellet! Det var fantastiskt rogivande att bara sitta och titta ut över det glittrande blå, så jag varvade därför ner rätt snabbt.


 Runt hotellet fanns enorma blomsterplanteringar och sommarblommorna såg ut att vara helt omedvetna om att hösten är på intåg.


 Höjdpunkten under de tre dagarna var helt klart delfinshowen! Jag var där med sonen när han var liten, men det är nästan 20 år sedan nu... och mycket har hänt sedan dess! Ljuset, färgerna, bakgrunden och musiken tillsammans med delfinerna gjorde att det blev en helhetsupplevelse för alla sinnen.


 Jag var så inne i showen så fotona blev verkligen inte de bästa, jag var hela tiden flera sekunder för sen!

 Vi bjöds på soluppgångar, solnedgångar och fullmåne över paradisön i bakgrunden.


 Flera av oss blev både rörda och berörda. Det låter lite konstigt, men det är som att man vill gråta när man ser delfiner, även fast man inte känner sig det minsta ledsen.


 Trots att de ser så glada ut... :-).


 Ljus- och färgsättningen var minst sagt fantastisk!


 Och det var såklart även delfinernas fartfyllda show! Sist av allt så tackade de för sig :-).


 Det var svårt att slita sig, så jag stod och pratade med en av de kvinnliga tränarna ett tag efter showen. Det var så intressant att höra hur de tränar delfinerna och hur de enbart använder positiv förstärkning. Efter pratstunden gick några av oss till Lagunen, där delfinerna håller till när de inte tränar och har uppträdanden. Jag tror dock att de kan simma ut och in som de vill och känner för :-).

 Vi åt också så vi nästan sprack, jag måste nog köpa lite nya och STÖRRE kläder, för dem jag har verkar ha krympt i tvätten ;-).

Hoppas att ni fått en bra start på veckan!

Många kramar
Bitte

4 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Åhhh delfiner...så rara....vi såg en delfin show på Mallorca när vi var där för många år sedan...glömmer det aldrig ;))....man blir ganska rörd av dom faktiskt...ha en fin start på nya veckan ;)
Kram på dej
Bia

Hajan sa...

Så glad jag blev av att läsa ditt inlägg. Det är så fint där ute, nu är det flera år sen jag var där. När Mamma C var ung arbetade hon på Delfinariet. På loven innan hon tog sin examen. Det är så roligt nu har nyss min Martina slutat där nu i Söndags, hon skötte Bamselandet och var jätte-
ledsen nu för att få sluta. Så nu
skall hon till Arbetsförmedlingen i morgon. Jobb växer ju inte på träd precis. Ett jättefint inlägg
från Dig och så fina bilder Du tagit. Då vet du hur mina hemtrakter ser ut, inte alls långt till Djurparken här ifrån.

kram från Hajan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken bra jobbresa, hotellet bjöd på fantastisk utsikt. Det där med gråten i halsen tror jag beror på att delfinerna är så duktiga så man reagerar så. Sen var det en jättevacker show också med alla färger. Roligt och se dina bilder för det är många år sen jag var där också.
Kramar/AM

G:a Affären sa...

Men vilken upplevelse med både utsikten och showen. Jag har aldrig varit till Kolmården men blir helt klart inspirerad att få uppleva det du såg. Att använda sig av positiv förstärkning är det jag tror stenhårt på. Min dotter är utbildad av Anders Hallgren (hundpsykolog som skrivit många böcker om hundar) som också helt går på den teorin när det gäller hundar och utbildning. Det är härligt när djuren samarbetar av lycka, inte rädsla! Fniss, jag känner igen känslan att vilja gråta av lycka och att bli berörd.
Varm kram!
Cia