fredag 11 juli 2014

Altanmys med noomisarna


 Vilken fantastisk vecka det har varit rent vädermässigt och den är inte slut än! :-) Man ska inte klaga på det underbara vädret, men i förrgår stod luften helt stilla och det var 30 grader varmt i köket. Jag gjorde inte många knop den dagen kan jag säga... ;-).

Förra helgen fick valparna komma ut för första gången och de tyckte att det var sååå spännande att kunna gå runt som de ville. Det var också väldigt spännande att kunna nosa på Riva och bita i hennes långa öron. Riva har besökt dem rätt mycket inne i valplådan, men det här var roligare!


 Vi lade ut en mjuk bäbisfilt på altanen och bar ut en bädd som de kunde ligga i, eftersom de är vana vi den. Tur att vi har flera bäddar så att man kan tvätta och hela tiden ha någon som är ren!

 Noomi lade sig på en gång bredvid filten för att vara en trygghet för noomisarna i allt det nya, man märker rätt tydligt hur hon "stöttar" dem på olika sätt när det händer något nytt och oväntat. Hon är en sån fin mamma och håller rent och snyggt i bädden och i valplådan. Noomi tvättar också noomisarna flera gånger per dag, det får inte finnas minsta lilla smutsfläck eller kissdroppe på dem! Men så är ju hon den som hjälper mig med städningen också, hon brukar samla ihop saker och lägga dem i en stor hög på golvet. Sen tittar hon på mig ungefär som att "nu har jag gjort grovjobbet, nu får du göra resten" ;-).


 Krokodilbarnet Riva har blivit familjens barnflicka och är tillsammans med noomisarna från morgon till kväll. Hon tittar så förundrat på dem, leker med dem och låter dem bita och slita i henne så mycket de vill. Det finns kanske inte noomisar vid Nilens stränder? ;-)


 Riva ligger nästan lika mycket i bädden som noomisarna gör... :-).


 Det är bra att mamma är nära, för då kan man ta sig en liten slurk om man blir hungrig!


 Storm som var helt vit vid födseln har nu fått ljusbruna fläckar och tre stycken mitt på huvudet! Han är så söt och STOR jämfört med de andra.


 När jag såg det här skrattade jag och var bara tvungen att ta fram kameran igen! Jag insåg då att Noomi har fått en lill-Noomi - lilla Saga.. ;-). Alla ni som följt Noomis bravader under åren vet att hon nästan alltid gör saker tvärtemot vad andra gör. Och här var samma scenario, tre valpar ligger och äter på enklast möjliga sätt, men den fjärde ligger åt andra hållet och jag begriper inte hur hon får i sig något från den vinkeln! Men, alla sätt är bra utom de dåliga :-).


 Småpojkarna bara äter och äter, de tar ofta några extra mellanmål när småflickorna sover.


 Och Riva ligger som sagt ofta i bädden och väntar på att bli attackerad :-). Jag tror det är bra för valpar att ha andra hundar än mamman som de kan leka med och lära av. Ofta sätter ju de andra helt andra gränser än vad mamman gör, antingen tillåter de mycket mer, eller mycket mindre. Mollie är måttligt förtjust över att altanfriden störs, hon är en soldyrkare av rang och det är inte så lätt att ligga och sola i lugn och ro när det plötsligt kryper noomisar över en ;-).

Det är tur för henne att noomisarna mest håller sig i skuggan och inte gärna sitter i stekande sol, då kan hon ha sin plats i solen ifred!

På kvällarna promenerar vi till en badplats i närheten, Mollie skulle väl aldrig så mycket som doppa en tass i sjön, utan sitter på stranden och njuter av kvällssolen medan hon kastar ett öga på Riva :-). Riva ÄLSKAR vatten och badar och plaskar runt så mycket hon bara kan. Noomi älskar också att bada, men hon får bara gå runt lite i vattenbrynet för jag är så rädd för att hon ska få någon infektion eller att hon ska bli nedkyld och få juverinflammation eller liknande. Bättre att vara lite försiktig, hon får ta igen det nästa sommar i stället! :-)

Önskar alla en fin helg!

Många kramar
Bitte

5 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Gud så söta dom är...och vad dom har vuxit!!
Önskar dej en trevlig helg i solen;)
Kram från bia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så dom växer, otroligt söta. Och Riva ser så snäll och go ut där hon ligger och tittar på dom.
Fick mig ett gott skratt, jag uttryckte mig lite luddigt i texten i mitt inlägg. Det var sjön vi körde över...fniss
På söndag åker jag dit igen, ska bli så skönt, hoppas nu vädret blir ok.
Ha en skön helg
Kramar/AM

Vitt hus med svarta knutar sa...

Åh vilken familjelycka! Jag skulle inte kunna slita mig ifrån dessa sötnosar en sekund, jag skulle kunna sitta och titta på dem hur länge som helst för oj vad söta de är. Och vilken fantastisk mamma Noomi är, lilla bustrollet!
Kram,
Regina

"Hemmet är min vrå" sa...

Så otroligt söta och fina de är. Vilken lycka det måste vara att ha de små. Ha en ny fin vecka. Kram Mimmi

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron i valpstugan, full fart gissar jag. Tänkte på dig igår när Ernst dekorerade med sina stora snäckor. Dom var väldigt lika min, kanske du haft spännande kund.
Ha en skön sommarhelg
Kramar/AM