fredag 20 juni 2014

En midsommarnattsdröm

 Midsommar, den tid på året då gränsen mellan dröm och verklighet suddas ut. Den tid när älvorna dansar i dimstråken, vittra vallar sina kor och den vitklädda dam du skymtar i trädgården är från en svunnen tid. Slöjorna mellan natt och dag är så tunna, så tunna - saga och sanning, allt är en dröm.


 Vad passar bättre en regnig midsommarafton än att se filmatiseringen från 1999 av Shakespeare's A Midsummer Night's Dream? :-) Jag har sett den flera gånger, den är både lättsam och rolig och många kända skådespelare medverkar. Michelle Pfeiffer har rollen som älvdrottningen Titania.

 Älvdrottningen och åsnan, spelar av Kevin Kline.

 Det finns många vackra miljöer i filmen!

 Puck och älvkungen Oberon.

 Och så ungdomarna som förvillar sig in i den förtrollade skogen... saga eller sanning, var allt en dröm?

 

Felix Mendelsohn tonsatte Shakespeare's A Midsummer Night's Dream och många har nog gråtit till den här vackra brudmarschen, så även jag. Även fast jag inte kan låta bli att tänka på vilka det egentligen var som gifte sig med varandra i Shakespeare's verk ;-).

Önskar er alla en magisk midsommar!

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Midsommarkramar till dig!
Ha det underbart!
Raina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Glad midsommar Bitte
Kramar/AM

Med en doft av lavendel sa...

Önskar dej en trevlig midsommar.
kram Annika

Hajan sa...

Den brudmarschen hade vi, 1951
underbara bilder du fått fram också.

Midsommarnatts- dröm har jag bara sett på TV, inte på någon statsteater tyvärr.

kram Hajan

G:a Affären sa...

Magiska bilder och så vackra kläder!

Önskar dig en fin midsommar!
Kramar
Cia

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag har inte sett filmatiseringen av en midsommarnattsdröm, men det ska jag göra nu tack för tipset. När vi gifte oss var släkt och vänner inbjudna till barndop, så när kantorn började spela Mendelsons brudmarsch blev svärmor upprörd över vilken klantig kantor som spelade fel, tills hon insåg att vi skulle gifta oss innan dopet. Önskar dig en riktigt fin midsommarhelg!
Kram,
Regina

House and Garden by Bia sa...

Den filmen skulle jag vilja se...har inte sett den vad jag vet, hihi...
Önskar dej en fortsatt trevlig Midsommar helg!
Kram från mej!
Bia