söndag 20 april 2014

Långfredagens äggjakt


Allt var så märkligt, för påskharen dök aldrig upp på skärtorsdagen som den vanligtvis gör. Kanske berodde det på att regnade till och från under dagen, för jag har hört att harar inte tycker om regn.

På långfredagen stod jag, Mollie, Noomi och Riva och spanade i köksfönstret och plötsligt såg vi den!!! Påskharen kikade försiktigt fram bakom en buske och det gick knappt att urskilja den mot bakgrunden.


Vi skymtade också några påskägg som låg under en buske, hade de inte haft så starka färger, hade vi kanske inte sett dem.


 Mollie, Noomi och Riva började skälla som besatta och påskharen reste sig upp på bakbenen och lyssnade oroligt.

  

 Påskharen täckte över äggen lite bättre och skuttade sedan snabbt och ljudlöst ut ur trädgården.

'

 Vi sprang snabbt nerför trappan och ut i trädgården, hundarna följde påskharens spår...


 ... och så bar det iväg mot busken där påskäggen låg. Mollie var först framme vid äggen, Riva och Noomi en tiondels sekund efter :-).
 

 Mollie krafsade fram äggen och sedan bar jag in dem i huset. Hundarna fick varsitt påskägg och i år hade påskharen även lagt i en liten pipleksak i dem. Noomi samlade snabbt i hop alla leksaker och låg sedan med dem mellan frambenen och bet i dem. Mollie och Riva samlade i sin tur ihop de ben som låg i äggen och låg där och gnagde och mumsade.


 Långfredagens äggjakt blev den vildaste och mest högljudda på många år, dessutom riktigt spännande om man frågar Mollie, Noomi och Riva :-).

Ha en fin fortsättning på påsken!

Många kramar
Bitte

5 kommentarer:

Hajan sa...

Man får tacka vilken underbar
sagoberättelse. Och så roligt
för Era hundar. Själva Påskäggen är ju jättevackra med de hararna på. En liten tyst fråga.


är Er hare uppstoppad?? Jag bara frågar för jag tror på nästan allt,
God fortsättning nu på helgen.
kram från Hajan

House and Garden by Bia sa...

Oj vad coolt....en riktigt bra påsk berättelse!!! Ha en fortsatt fin påsk helg...njut av dagen!
Kram bia

Vitt hus med svarta knutar sa...

Oj oj oj vad spännande...jag kände mig som en i gänget när jag följde med i berättelsen och jakten på...var det haren...eller äggen...men tänk att påskharen finns på riktigt, det trodde inte jag! Å vilka fina ägg han (eller hon) värpte, synd att det inte fanns något med godis i, det hade jag gillat;-)

Önskar dig en fin fortsättning på helgen! (Ge Noomi en extra påskkram från mig!)
Kram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Åh så gulligt, den haren skulle man ha. Vilka bilder, man ser hur roligt ni hade under äggjakten.
Kramar/AM

G:a Affären sa...

Hundarna hos er har det säkert roligt, och spännande med jakt! Och just påskharar klarar absolut inte regn. Vilken tur att hundarna föredrog äggen framför haren... en härlig berättelse!

Kramar
Cia