tisdag 18 februari 2014

Dagens nyheter


 Jag börjar känna mig alltmer frånvarande på bloggen, så det antika vykortet med en hälsning från fjärran tycker jag passar bra in på mitt liv just nu ;-). För några veckor sedan fick jag influensa och däckade helt i några dagar, sedan blev jag långsamt bättre och kände mig under några dagar helt bra igen. Då tog det om och efter de här två svängarna känner jag mig så trött, så trött...

Tack snälla ni för alla fina hälsningar ni lämnar här, trots att jag befinner mig i "fjärran" och inte riktigt orkar med bloggen som vanligt. De gör mig så glad ska ni veta! :-)


 I helgen var jag iväg på en kortare inköpstur och hittade en hel del gamla saker, bland annat en blomsterfakir, två gamla delar till ficklampor (ser ut som gamla brevpressar, dessa är inte inlagda ännu), en antik soppterrin.....


.... och det här antika stället för strykjärn. Det är så sällan man hittar såna nuförtiden, jag tycker att de är så fina att ha som grytunderlägg :-).


 Jag har också lagt in en till modell av de söta gåvoaskarna, den här med fem busiga katter på en gungbräda!


 Jag har också hittat en hjort av brons i gömmorna, de här bronsfigurinerna är handplockade och inköpta i Peking när jag var där senast. Det här är en av de allra sista jag har kvar! Jag tycker så mycket om hjortar/rådjur och den här föll jag för då kroppen är täckt av små blommor. 

Hjorten är lugn och stillsam till sin natur, men samtidigt kraftfull och ståtlig. En hjort sägs vara en symbol för balans och harmoni, samt tacksamhet.


 En vacker ljusstake i jugendmodell från Olsson & Jensen...


 ... samt en vacker poster är också inlagda. Det här motivet är kanske Pear's Soaps mest kända reklammotiv genom tiderna. Originalet målades av John Millais 1886, det är hans femåriga barnbarn som är porträtterat. Vid en utställning fick representanter från Pear's Soap se tavlan och köpte rättigheterna till motivet för en ansenlig summa pengar. Lilla barnbarnet förevigades på detta sätt och spreds över världen :-).

Ni hittar alla nyheterna HÄR.

Ha en fin fortsättning på veckan!

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

Hajan sa...

Tavlan är ju väldigt välkänd
men inte visste jag att det var ett barnbarn till honom.
Alltid får man lära sig något nytt.
Det är många som fått denna förkylning, som bara kommer igen och igen.
var rädd om Dig.

Lena sa...

Så fina saker i du visar!
Hoppas att du piggnar till snart - våren närmar ju sig :)
Många hälsningar Lena

Anette sa...

Fina saker, en del känner jag igen :)
får leta i mina gömmor.

Ha det gott!

Bitte sa...

Tack för hälsningen Lena! Ja, nu längtar jag efter sol och vårväder, det skulle göra gott känner jag :-).

Många kramar
Bitte

Huset bakom lindarna sa...

Så många vackra saker du visar, jag blev speciellt förtjust i hjorten. Vi bor i en bygd med väldigt mycket både kron och dovhjortar, de brukar gå och beta alldeles här utanför på åkrarna.
På tal om influensa så har min äldste son haft den i en vecka nu, så han måste jobba igen i morgon eller skaffa sjukintyg. Förstår att du känner dej trött efter din pärs.
Nu behöver vi SOL.
Kramar och krya på dej från Finas mammis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Inte konstigt att du är trött, först hjärnskakning och huvudvärk och så flunsa x 2, du behöver oppåtjack...fniss. När jag blir trött eller ledsen tar jag rosenrot, hjälper förvånansvärt bra, prova.
Så roligt och titta på nyheter, den där hjorten föll jag för.
Kramar och var rädd om dig
AnnaMaria

Marie maräng sa...

Det låter inga roligt.. hoppas orken kommer tillbaka snart!

SÅå många fina saker du hittat på inköpsresan!

Ha det så gott i helgen!
Kram Marie

Mamma C sa...

Det var mycket fint du hittat på din lilla tripp. Krya på dig.
Kram Mamma C