onsdag 22 januari 2014

Botaniska trädgården i Visby


 Jag pratade med sonen tidigare ikväll och han berättade att det har varit så kallt i Visby den senaste tiden. En dag hade det varit så rått och kallt så att han trodde att han skulle förfrysa ansiktet när han gick hem från skolan! Då pratar vi om en före detta bandykille som växt upp i norrland med våra vanligtvis kalla vintrar och som är rätt härdad ;-). Jag blev riktigt förvånad när han berättade hur kallt det varit och hur han upplevde kylan, men kanske blir det en annan slags kyla i och med att havet är så pass nära?

Efter att vi hade pratat färdigt började jag att titta på bilderna jag tog i Visby i somras, då var det i stället medelhavsvärme! :-)

 En av dagarna gick sonen och jag till Botaniska trädgården, vi hade först skjutsat mamma till flyget och efter att vi lämnat tillbaka hyrbilen tog vi en promenad till trädgården. Det här var en av de varmaste dagarna och vanligtvis brukar jag klaga över att det är för mulet och grått för att ta bra bilder, den här dagen var det i stället alldeles för soligt ;-). Men... det var alldeles, alldeles underbart.... :-).

 Doften av lavendel låg tung över den här delen av trädgården och vi satte oss en stund på den lilla trädgårdssoffan som skymtar i mitten av bilden. Jag tror att den här delen av trädgården kallas för den engelska delen, men jag kan ha drömt det ;-). Den förde i alla fall tankarna till en engelsk park!


 Sonen lät sig motvilligt fotograferas ;-). Det var roligt att han ville strosa runt där med mig, även fast jag förlorade mig i alla underbara rosor mest hela tiden.


 Alpmartorn är en fantastisk blomma, så olik den praktfulla rosen men ändå så vacker.


 Doften av tusentals rosor i sommarvärmen.... aaaah, vad jag längtar tillbaka!
 

Nästa gång jag åker till Visby kommer jag absolut att besöka Botaniska trädgården igen!


 Alla doftande rosor... den ena vackrare än den andra... rätt många av bilderna jag tog i trädgården blev misslyckade, för solen sken så starkt. Det är därför jag måste tillbaka för att ta nya ;-).


 En enklare ros, men ändå så vacker. Jag kan till och med minnas doften av den här rosen!


 Och så dessa ruiner som finns överallt, jag kan varken se mig mätt på dem eller på rosorna! Jag förstår att sonen inte alls längtar hem till norrland, trots att det har varit lite kallt i Visby på sistone ;-).

Många kramar
Bitte

6 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Håller med sonen, jag bodde i Göteborg under min studietid. Och det är ju inte så långt från Värmland, men så mycket fuktigare och råare luft. Jag hade mycket ont i halsen den perioden. Jättevackra bilder från i sommar, känns bra en sån här kall dag.
Kramar/AM

Lena sa...

Vilken fantastiskt fin trädgård. Härliga bilder du bjuder på - inte utan att man längtar till åtminstone våren nu....
Ha en bra dag.
Lena

Hajan sa...

Där var det nog ingen som frös,
men det är ju skillnad så klart
det bliver ju mycket råare på en ö.

Väldigt VACKRA BILDER

Karin sa...

En av mina favoritplatser och man kan inte bli mätt på besök där. Det är också kul att se skiftningarna under årstiderna och att de alltid gör olika planteringar varje år. Saklart du måste göra ett besöka nästa gång igen, vem vet vi kanske ses :) Karin

Mamma C sa...

Man känner värmen och doften från dina bilder. Det kan verkligen behövas nu när vi har det så kallt.
Kram Mamma C

Chokladvillan 1910 sa...

Så underbart ! Lätt att bli förtrollad kan jag säga... ;)Ruiner som dessa är så underbara, tänk att få ha såna i sin egna trädgård ! Vilken dröm ! Haha att du fick fota sonen...skulle aldrig hända här :(
Må så gott & ta hand om dig !
Kram Anki