lördag 14 december 2013

Efter stormen

Foto: www.handelsplatsharnosand.se

I torsdags kväll hade jag planerat att se luciakröningen i Domkyrkan, men eftersom stormen Ivar var på ingående hoppade jag över kröningen, vilket visade sig vara en himla tur. Redan tidigt på kvällen blåste två fönster upp här hemma, de gamla fönsterbeslagen formligen slets ur sina fästen! Hade jag inte varit hemma hade fönstren varit trasiga när jag kom hem och vi hade haft full storm rätt in i huset!

Vilken natt det blev, jag sov inte många minuter och oroade mig hela tiden för att fler fönster skulle blåsa upp. Inte blev det bättre av att man hörde hur saker och ting flög omkring utomhus och jag var så rädd att något skulle träffa bilen.

På luciamorgonen brukar alltid marschaller vara tända längs huvudgatorna och det är både stämningsfullt och vackert. Av förklarliga skäl var det inga marschaller utplacerade igår morse, däremot låg det avbrutna grenar överallt och diverse saker som blåst omkring. En gigantisk gren låg bredvid bilen och jag vågade knappt se efter om bilen hade fått några otrevliga bucklor. Det verkar som att det gick bra den här gången!

Vid lunchtid var fortfarande tusentals hushåll i Västernorrland strömlösa, stora träd har knäckts och en hel del tak har blåst iväg. Vilken tur att Ivar snabbt fortsatte ut till havs! Och vilken tur vi hade som klarade oss så lindrigt undan :-).

Önskar er en fin helg!

Många kramar
Bitte

2 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är otäckt att det är så många stormar över landet, det är väl mildvädret som drar hit dom. Det där med fönstren var riktigt otäckt, bra att du var hemma.
Kramar på advent
AnnaMaria

idémakeriet sa...

Tack för din söta hälsning Bitte.
Ja jag har haft en hel pass med besvär av en alldeles för stor njursten som jag har haft sedan mitten av oktober.
Jag fick en del komplikationer på grund av den och blev för 3 veckor inlagd med en allvarig njurinfektion.
Då fick jag en njurkateter och nu har jag blivit opererat i onsdags.
Nu är stenen borta och håller jag på att återhämta mig.
Hur går det för dig och med din webbutik. Har du haft lite försäljning nu inför julen?
Och hur går det med dina små änglar?
Den minsta växer förståss alldeles för fort, jag ser det ju hemma hos oss, den lilla varelse har blivit nu en fullvuxen hund. Men ack va roligt, vi älskar honom.
Bitte, ha en härlig söndagskväll.
Kramar Gerda