söndag 8 december 2013

Andra advent


 Så var det redan andra advent! I morse dalade stora vita flingor så vackert till marken och jag och hundarna gav oss ut i decemberkylan. Vi gick till vägen som leder upp till sommartorpet och där släppte jag krokodilbarnet så att hon fick springa av sig lite. Oj, vad hon tyckte det var roligt att springa runt i snön! Hon åt en hel del snö också ;-). Jag vet ju hur frusna om tassarna hundarna snabbt blir, så jag gick inte alltför långt med dem. Och tur var väl det för småpluttarna hoppade på tre ben sista biten hem :-).

När jag kom hem pysslade och pyntade jag lite, bland annat fick mina antika dockhuvuden gyllene glorior som skimrade så vackert i skenet från alla tända ljus. Dockan på bilden är min absoluta favorit, den är tysk och tillverkades kring förra sekelskiftet.

  

 Sedan tog jag fram mina antika vita trumpeter som jag lyckades få tag på ifjol. Jag hade först en tanke om att hänga upp dem i julgranen när vi tar in den nästa vecka, men då vi har ett krokodilbarn här hemma som med all säkerhet kommer att fälla granen, törs jag inte hänga upp trumpeterna. De får nog ligga kvar i sin originalkartong så länge tills hon blir lite äldre :-).


 Trumpeterna skimrar så vackert, de är rätt fina när de ligger i kartongen också :-).


 Det absolut mysigaste med advent är att få tända ett nytt ljus på söndagsmorgonen. När jag tänder det tredje ljuset är sonen hemma, åh, vad jag längtar efter honom nu! Vi har inte träffats sedan i somras så när han kommer hem ska jag pyssla om honom så det står härliga till :-).

Den här vyn har ni sett förut, det finns fönster på två sidor av vardagsrummet och där har vi sofforna.


Mot de två andra väggarna har vi stora bokhyllor som jag stundtals har varit lite less på, men då de rymmer så enormt mycket, får de vara kvar ett tag till :-).

I eftermiddags kom mamma och hälsade på och vi drack kaffe och åt lussebullar och pepparkakor med grönmögelost. Både hon och jag tycker jättemycket om saffran, vilket vi är ganska ensamma om i familjen. Det innebär att vi får ha lussebullarna för oss själva ;-).

Önskar er alla en fin kväll!

Många kramar
Bitte

4 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så roligt att sonen kommer hem till jul, han bor ju så långt bort. Och med krokodilbarn i huset får man passa såna vita små skönheter. Ett tips är och knyta fast granen i taket, det gör jag varje år, efter en smäll som slog sönder det mesta för några år sen.
Kramar på advent
AnnaMaria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilka vackra trumpeter! Det är nog bäst att de får ligga kvar i kartongen! Det är verkligen mysigt att tända ett nytt ljus varje söndagsmorgon nu fram till jul, men det är så mörkt så jag tänder mängder med ljus. Ha en fin ny vecka!
Kram,
Regina

Anette sa...

Det finns så mycket vackert gammalt julpynt tycker jag, dina trumpeter är jättefina :)

Marie maräng sa...

Så fint med en hel kartong med trumpeter!!! Det är nästan som en guldskatt i mina ögon =)

Så härlig att sonen kommer hem! Jag vet precis hur det känns att längta efter barn som finns någon annanstans. Vi åker till huvudstaden och hämtar hem vår stora tjej den 20 dec som studerar där. Härligt att få rå om dom :)

Önskar dig en fin vecka!
Kram Marie

(Ska hämta paket idag.. spännande)