fredag 1 november 2013

Med önskan om en stämningsfull allhelgonahelg


 Äntligen fredag och helg efter en rätt intensiv och jobbig vecka på många sätt. Inte blev det bättre av att jag stöp i backen häromdagen och sedan dess har jag ont överallt. Så fort jag rör mig eller böjer mig framåt kommer huvudvärken... därför tänker jag göra så lite som möjligt i helgen!

Allhelgonahelgen är också en helg där man kanske tar det lite lugnare än vanligt, blickar inåt och minns dem som fanns en gång men som inte längre är här hos oss. Av någon anledning tänker jag alltid mycket på morfar den här helgen.


 Jag har säkert nämnt min lilla timmerstuga någon gång, men aldrig visat den för er. Lilla stugan är ruskigt ensam och övergiven sedan många år tillbaka, för efter fem inbrott på raken kändes det alltför olustigt att vara där och jag slutade helt enkelt att åka dit...

I somras efter att jag läste om Sandras lilla stuga som hon gjort till sitt eget lilla krypin och vattenhål, blev jag så otroligt inspirerad och bestämde mig för att nästa sommar ska jag börja renovera stugan och framför allt VARA DÄR! Stugan ska bli MITT eget lilla krypin :-).

Den ligger på en liten kulle bredvid en skogskantad äng i hjärtat av Höga Kusten, på mark som min morfar styckade av från sin. På 60-talet rev min pappa och morbror K en bagarstuga från 1700-talet och byggde upp den igen på kullen. Timret och även innertaket är alltså original från sjuttonhundratalet, men köksinredningen är från 60-talet o.s.v. Det finns ingen el och inget vatten, men väl en gammal vedspis och en tramporgel från 1800-talet :-).


 Jag ska fundera i vinter på färgsättning och även på hur jag ska renovera stugan invändigt. Det kommer att bli roligt att planera allt!

När jag var i stugan senast upptäckte jag att min gamla sadel var där, den köpte morfar till mig när jag var liten (och hästtokig) och jag har tänkt många gånger att det måste ha varit en väldigt stor utgift på den tiden för två gamla människor. Ändå köpte han den till mig.

Utanför stugan växer en gigantisk gran men också en gigantisk tall som morfar planterade där samma år jag föddes. Varje gång jag ser den ler jag, för jag har alltid känt att den är en slags hyllning till att jag finns här på jorden. Tallen är en gåva från någon som inte längre finns, till mig, som finns. Och för varje år som går växer den sig större och starkare, precis som mina minnen av morfar.

Önskar er alla en stämningsfull allhelgonahelg!

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

"Hemmet är min vrå" sa...

Vilken fin historia. Vad kul att få återvända till stugan och tänka på gamla minnen, sen har du en spännande sommar framför dig att få göra iordning stugan, vad roligt. Ha en fin helg. Kram Mimmi

Med en doft av lavendel sa...

Önskar dej en skön allhelgona helg :)
kram Annika

Hajan sa...

Jag kom att tänka på Thomas Ledin,
han kan heller inte glömma Höga kusten.
Så tråkigt att Du ramlade, men håller
denna huvudvärk på måste Du ju söka
läkare förstås.
Du kan väl ta med hundarna till stugan.

kram Harriet

G:a Affären sa...

Det var ett fint inlägg till minne av din morfar, både med tanke på sadel och träd. Och jag tycker det låter bra att du ska återerövra din stuga igen.
Höga Kusten...det känns som om jag skulle vilja bo där!

Önskar dig också en fin helg!
Kramar
Cia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Låter som du fått hjärnskakning, du får hålla dig stilla några dagar.
Stugan ser så fin ut, bra att du gör iordning den och bor där lite på sommaren. Sadeln ska du absolut ta in, kanske finns det en bjälke och hänga den över.
Ha en fin allhelgona och ta det jättelugnt.
Kramar
AnnaMaria
Ps, paketet kom igår, jättefina lyktor, tur att jag tog en till mig själv också. Och jättetack för jättegott allhelgona godis.

STENLYCKA sa...

Var rädd om dig och en riktig skön Allhelgonahelg!
Kram Raina

Huset bakom lindarna sa...

Så mysigt och vackert du beskriver dina barndomsminnen med morfar. Lyckliga du som fick träffa honom, här sitter en som aldrig fick chansen att se varken far eller morföräldrar.
Den lilla stugan kommer säkert att bli en plats för återhämtning, tänk att fira jul där! Ha en fin söndagskväll! Kram/Finas mammis