onsdag 2 oktober 2013

Oktober


 När jag gick hem från jobbet igår sken solen så vackert och luften var ljum och mild. Jag passerar Länsstyrelsen när jag går hem och huvudbyggnaden är nog en av de vackraste i vår lilla stad. Den uppfördes mellan 1905 och 1910.

Som ni ser har löven så smått börjat ändra färg, men fortfarande är en del träd i princip helt gröna! Gräsmattorna är också fortfarande gröna och frodiga.


 Min blick föll på en smutsig gatlykta som speglade sig i kvällssolen...


 ... den var så vacker mot bladverket och den blå himlen.


Fasaden får en sån intensiv färg i solen, den gör sig extra bra mot höstens färger.


 Länsstyrelsen ligger inte alltför långt ifrån vårt hus, så här promenerar jag och hundarna ibland.


 Här finns stora gröna ytor där små fyrbenta flickor kan busa omkring :-).


 På baksidan har man byggt en liten örtagård och uteplats för personalen, men jag har aldrig sett någon sitta där (!). Igår upptäckte jag till min stora förtjusning att det finns lammöron i örtagården! Kan man tjuva några blad månntro...? ;-)


 Det var en sagolik kväll och det var lika fint idag! Oktober har börjat på bästa tänkbara sätt och ändå ligger det ännu vackrare höstdagar framför oss... :-).

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

Hajan sa...

Jag håller med Dig, jag har också tänkt på, att träden är fortfarande mest gröna. Lite splittrat i kronorna, men vackert är det, vilken fin höst.

Huset bakom lindarna sa...

Så underbara höstbilder! Tänk så mycket vackrare man byggde förr. Här har vi inte fått något ordentligt regn på månader, så här är gräsmattan alldeles torr under våra fyra gamla lindar. Så här har vi massor med gula nedfallna löv redan! Kram/Finas mammis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vackert! Du bor i en underbar del av stan. Och det är när man ska plocka saker lite diskret det är bra med hund. Stanna och böja sig ner blir mer naturligt då, du har bra cover..
Kramar
AnnaMaria

Hanna sa...

fina höst bilder.
Ha en fortsatt fin torsdag!
Kram
Hanna

Rummet för välbefinnande sa...

Åh vilka fina bilder Bitte!
Det är så vackra färger ute nu och luften är så härlig. Annars så tokgillar jag ju våren och sommaren. Så är det bara, men hösten har sin tjusning den också :)
Kram på dig och ha det så bra!
Mia

G:a Affären sa...

Hösten visar sig från sin bästa sida i solsken liksom den vackra byggnaden. Tänk att få kliva in och ut där, vilken arbetsplats!
Idag hämtade jag ut paketet, hunden kom springandes när jag tjoade av glädje. Så fin hatthållare och tavla! Jag lindade upp det tunna pappret och hade karamell i munnen, lycka! Tack snälla för allt och hälsningen!

Trevlig helg och varm kram från mig!
Cia

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Du bjuder som alltid på så vackra foton, jag älskar att besöka dig! Tyvärr är jag inte så duktig på att kommentera, det har varit så mycket för mig den senaste tiden men så är väl det för de flesta, egentligen inget att skylla på.
Nu sitter jag här och försöker läka en stämbandsinflammation genom att vara tyst.....inte lätt....men vad passar då bättre än att besöka sina vänner på bloggen.
På måndag reser jag och maken med goda vänner till Kanarieöarna för en vecka bad och sol, så nu hoppas jag att jag skall bli bättre från min förkylning.
Önskar dig en fin helg och kommande vecka!
Kram Raina