lördag 26 oktober 2013

Jul i butiken!


 Så var det dags att slå upp portarna till årets julkategori som jag har döpt till Julefrid! :-) Aunt Molly's jul är som vanligt nostalgisk och återblickande med detaljer som för tankarna till förra sekelskiftet.

Antika julkort finns nu i butiken...


 ... och några av de varor jag är mest förtjust i själv är de vackra instrumenten från Jeanne d' Arc Living. Instrument hör julen till och de här modellerna är rätt stora och blir ljuvliga dekorationer i en större gran. De är också jättefina att bara ha liggande som dekoration någonstans.


 Jag har också fått hem så vackra handgjorda dekorationer från Jeanne d' Arc, den här ängeln är så söt! Det finns också vackra julflickor med kjolar av tyll och spets, men i ett mycket begränsat antal. Så det är först till kvarn! :-)


 Bjällerklang hör också julen till, jag kunde inte motstå de här gammaldags bjällrorna på kraftigt jutesnöre, också de från Jeanne d' Arc. Har man dem utomhus klämtar de så vackert i vinden.
 

 Den vackraste adventsljusstaken formad som en rosenkrans finns också i butiken, i och med att den är rostfärgad passar den även bra på hösten. På bilden har jag virat lite grönt kring själva kransen, om man vill ha en yvigare och fylligare känsla kan man välja eucalyptus. Den doftar underbart och är vacker även som torkad.


 Kanske är det bara jag som fortfarande skickar julkort, men jag tycker själv så mycket om att få julkort i brevlådan. Det är inte alls samma känsla att få en julhälsning på mail eller som sms tycker jag. Julkort med nostalgiskt motiv finns nu också i julkategorin.


 Gamla julgransprydnader hör förstås julen till och ofta är de härligt färgglada. I butiken finns gamla kottar, klockor och kannor i härliga färger.


 Jag har också köpt hem nya julgranskulor, men i gammaldags och klassiska modeller. Det är såna man kan ta fram år efter år utan att tröttna på dem.


 Jag har också fått tag på ett parti antika jultidningar, de har ofta så vackra illustrationer. Några av jultidningarna är ända från 1800-talet!


 Kanske är det vackraste ändå riktigt röda julgranskulor i granen... jag tror att de flesta tycker att julen ska vara RÖD, vad tycker ni? :-)

Välkommen in i julfriden och kika runt i årets julkategori, det är sex sidor fulla av både gammalt och nytt julpynt för en nostalgisk och sagolik jul. Jag kommer att fylla på med nyheter ända fram till jul, så kika gärna in då och då!

Ha en fortsatt fin helg!

Många kramar
Bitte

12 kommentarer:

Huset bakom lindarna sa...

Ohhh säger jag bara! Så många underbara saker du har i din butik. Julkorten är helt underbara och visst skickar jag fortfarande julkort. Får allt titta runt ordentligt! Kram/Finas mammis

Home Bohemia sa...

Åhh så mycket fin julinspiration...så mycket vackert du har i butiken!! Kram Maria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad mycket fina julprydnader och annat fint du visar! Det känns verkligen att julen närmar sig med stormsteg, bara få veckor kvar till advent.
Kram,
Regina

Mamma C sa...

Massor av fint och vackert till jul.
Kram Mamma C

Hajan sa...

underbart, tänk att det är lika trevligt varje år. Ja inte förra Julen förstås. Men julsaker hade jag ju framme i alla fall.

ha en bra söndag nu. kram H>ajan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Mysigt när det börjar dyka upp saker inför julen, kortet med gossen som hämtar gran är helt underbart. Till advent ska jag ta fram min röda julkula från dig.
Kramar
AnnaMaria

Aquilejans sa...

Underbara, vackra juliga ting. Den bästa tiden på året tycker jag.
Kram Malena

Meta sa...

Så mycket fint du plockat fram i butiken till jul. Känns lite stressigt att det redan är dags. tar det lilla lugna så blir det nog bra ändå. Bra att kunna spana in alla godbitarna på bloggen
Ha en fin vecka
Kram Meta

Hulda sa...

Så nydelig, nostalgisk julepynt du selger i butikken. Flott med den engelen fra Jeanne d'Arc Living. Koselig med de antikke julebladene også. Så fint bilde i det du viser fra den.

Blommiga Rutan sa...

Åhhhhhhhh så mycket fint!
Nu känner jag för första gången i år, lite julinspiration!
Vi väntar till nästa vecka, efter Allahelgona helgen med jul i butiken.
Kanske är det lite sent, det var många som frågade efter jul redan förra veckan.

Kram Anncathrine

Chokladvillan 1910 sa...

Nä, jag brukar aldrig ha en röd gran men nu har dottern bestämt att nu är det dags för en röd hehe Jag kör alltid silver & vitt. Jag är sugen på en gran med typ bronstema... hm, får väl bli nästa jul då :/
Håller dig under uppsikt ;) Jag var klart sugen på grammofontratten...
Må så gott & stor kram
Anki

Hanna sa...

så mycket fint.
Ha en fin kväll.
Kram
Hanna