tisdag 15 oktober 2013

Among vintage & friends och en antik leksakskatalog


 I fredags fick jag leveransen med Nina Hartmanns nya bok - Among vintage & friends. Jag måste säga att jag blev positivt överraskad, inte för att jag inte trodde att den skulle vara fin, utan för att jag inte trodde att den skulle vara så stor! Den här senaste boken är nog nästan dubbelt så tjock som de tidigare böckerna och storleksmässigt bra mycket större. Pärmarna har en vackert matt yta och det första jag såg av boken var baksidan... med den här antika provdockan och krinolinen. Me LOVE! :-)


 Jag har bläddrat i boken under hela helgen och det finns hur många bilder som helst att njuta och inspireras av. Som de här små Pierrot-dräkterna som hänger över de vackra stolarna.


 Jag är så förtjust i gamla stolar, de får gärna vara nötta och ha ovanliga ryggar.


 Husdjur lyfter alltid en bild!


 Det finns också en hel del bilder på uppstoppade djur, i Frankrike verkar det vara mer vanligt än här att stoppa upp andra djur än fåglar.


 Det finns mängder av vackra stilleben och detaljer...


 ... och stillsamma och harmoniska bilder på sovrum....


 ... ännu fler sovrum...


 ... och vackra matplatser och kök.

Det här är en riktigt vacker coffee table book och tycker man om den här inredningsstilen finns det hur många bilder som helst att inspireras av! Boken finns att köpa HÄR.

OBS! Jag har fotat direkt ur boken, därav bildkvaliteten. Fotograf är Peter Erlandsson.


 För ett tag sedan fick jag tag på en antik leksakskatalog från M. Zadigs i Malmö, den är från sent 1800-tal och innehåller bilder på leksaker, mindre möbler och annat. Det är så roligt att se vad barn lekte med förr i tiden, leksakerna var då vackrare förr!

Zadigs var ett välkänt namn för Malmö-borna förr i tiden (de sålde också exklusiva tvålar) och den berömda leksaksaffären fanns kvar till mitten av förra seklet.


 Det finns fler bilder från leksakskatalogen i butiken. Fler nyheter kommer till helgen! :-)

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

4 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har boken, har också fotat några sidor. Och dom har du med här, alltså gillade vi samma! Kattens blick är oslagbar, man glömmer nästan dom ljuvliga fönsterluckorna.
Kramar
AnnaMaria

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Nu har jag sett bilder på flera bloggar från denna fina bok!
Måste absolut köpa den, ser ju ljuvlig ut! (men, uppstoppade djur har jag svårt för).

Roligt med den gamla katalogen, himla kul att sitta och bläddra i,kan jag tänka mig!

Kram Anncathrine

Madame Edith sa...

Men gud vilka intressanta och vackra bilder, ser ut att vara en fantastiskt fin bok!

Kram Madame Edith

retrobutiken tid och rum sa...

KUL! Det är mina förfäder som drev M Zadigs leksaker :) Och tvålfabriken.