fredag 30 augusti 2013

Underbara sensommardagar


 Det blev visst ett litet blogguppehåll fast jag inte hade tänkt det :-). Jag var bortrest under förra veckan och kom hem sent på lördag eftermiddag och eftersom det var så soligt och varmt begav vi oss ut i skogen med hundarna så fort vi hade ätit.

Tanken var att Riva skulle få springa lös (med gps förstås) och förhoppningsvis börja söka ut, men det blev inte alls som vi hade tänkt oss. Riva hade inte den minsta lust att ge sig ut på egna strövtåg utan ville hellre busa med Mollie och Noomi :-).


 Mollie och Noomi blev mer och mer frustrerade eftersom de var tvungna att gå i koppel så jag och Noomi gick runt lite, vilket inte gjorde henne nöjdare.


 De tittade på Riva där hon låg i mossan och busade för sig själv eller åt blåbär. "Varför får ungen springa lös men inte vi???" :-)

Efter en stund bytte vi så att Mollie fick ta på sig västen och springa lös. Vi upptäckte snabbt att det var en utomordentligt dålig idé, Riva ville bara springa efter mamma och pep och tjöt och försökte slita sig. Därför letade vi upp Mollie som befann sig på en myr några hundra meter bort och bytte igen. Riva fick ta på sig västen och så kopplade vi Mollie.


 Mollie höll på att bryta ihop av frustration och för att få henne på andra tankar frågade H om hon inte hade sett en hare någonstans. Då tittade hon uppåt??? Nu har ju Mollie varit i skogen på ett helt annat sätt än vad jag har varit, så det kanske är så att det regnar harar från himlen ibland, vad vet jag ;-).


 Vi började gå tillbaka mot bilen, för Riva sprang bara runt i Mollies spår och det var ju inte tanken. Hon såg så rolig ut, för västen var alldeles för stor för henne så gps:en pekade rätt ut åt sidan.


 Tidigt på söndagsmorgonen gav vi oss ut igen, bara med Noomi den här gången eftersom hon inte fick möjlighet att springa lös kvällen före. Hon var så nöjd minsann när hon fick åka iväg ensam med oss ;-).

Det var en underbar sommarmorgon, jag hade ingen jacka utan bara t-shirt och det var VARMT i luften!


 Solen lyste plötsligt upp en död gammal gran så den såg ut som ett vitt spöke. Eller var det kanske vita frun? Har ni någon sådan, ni som bor på andra ställen i vårt avlånga land? :-)


 Jag förundrades över hur otroligt varmt det var, det fanns inte minsta antydan till höst, varken i luften eller i naturen. Noomi fick springa runt i en timme, sedan åkte vi hem igen och tillbringade resten av söndagen på altanen. Stundtals gick det inte att sitta ute, så varmt var det!

I onsdags tror jag att hösten gjorde sitt intåg till sist, värmen försvann plötsligt och sedan dess har det varit riktigt kyligt. Idag var sken solen igen, men det är inte alls som det var i helgen. Nu ser jag gula löv i träden också och det är kallt på golvet när fönstren har stått på glänt. 

Idag fick jag en spännande leverans som jag inte har hunnit packa upp än och jag fick också besked om att en leverans från Danmark är på väg. Den leveransen innehåller mest julsaker så de väntar jag med ett tag. Förhoppningsvis hinner jag lägga in lite nyheter i butiken på söndag, i morgon är det Noomis födelsedag så då blir det tårtkalas :-).

Ha en riktigt fin helg!

Många kramar
Bitte

3 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fotot på Noomi i koppel var talande, det syns lång väg att hon är missnöjd med och sitta fast i ett koppel. Vita frun har jag hört historier om även svarta frun, dom är läskiga.
Ha en fin helg och kramar
AnnaMaria

Hanna sa...

fina bilder. Ha en bra helg.
Kram
Hanna

Hajan sa...

Så trevligt när Du berättar om
Era hundar.
Talande bilder, när man är i skogen kan man se vaD SOM HELST, OM MAN HAR LITE FANTASI.
KRAM hAJAN