måndag 22 juli 2013

The Paradise

 Foto: www.telegraph.co.uk

 Var det någon mer än jag som såg inledningen av BBC: s nya storsatsning The Paradise som började igår kväll? :-) Jag hade rätt höga förväntningar, speciellt sedan jag läste att de baserat serien på Émile Zolas Au Bonheur des Dames. Zola har nämligen alltid varit en av mina favoritförfattare :-).

Historien utspelar sig under den viktorianska eran men miljön är flyttad från Frankrike till en obestämbar ort i nordöstra England. Det är kanske därför vissa saker blir lite konstiga, som till exempel att huvudpersonen heter Denise, som är ett väldig otypiskt engelskt namn. Handlingen känns igen... ung flicka från landet kommer till stan, söker arbete och får en provanställning på det nya varuhuset The Paradise...

Foto: www.mirror.co.uk

 ... självklart är ägaren och därmed hennes chef Mr Moray både snygg och karismatisk. Dessutom är han änkeman och känd för att "kalla in" nyanställda flickor på kontoret... ;-). Denise visar sig ha rejält med skinn på näsan och vara en duktig säljare, vilket Mr Moray uppmärksammar och ger henne fast anställning.

Foto: www.telegraph.co.uk

 Men, självklart finns det en orm i paradiset ;-). Den stenrika Katherine Glendenning har såklart bestämt sig för att hon helt enkelt ska snärja Moray och trots att han redan i första avsnittet avböjer hennes frierier flera gånger, ger hon inte upp! Man kan ana att Moray är lite förtjust i Denise, så det är upplagt för intriger och triangeldramer :-).

Foto: www.telegraph.co.uk

 De flesta av flickorna som jobbar på The Paradise går ut på kvällarna och låter män bjuda dem på drinkar, det känns inte särskilt trovärdigt, men man får tänka på att det är Zola som skrivit boken och att historien egentligen utspelas i Frankrike.

Jag gillar kostymfilmer och det är alltid roligt att se miljöer och rekvisita, man får en bild av hur det kunde se ut under den viktorianska eran. Huvudpersonen Denise sa en sak som gjorde att jag nog kommer att sitta bänkad framför tv:n kommande söndagskvällar. En av hennes arbetskamrater sa till henne " att vem som helst kunde se att hon ville gifta sig med Mr Moray". Då svarade Denise att hon inte alls ville gifta sig med honom, "hon ville VARA Mr Moray".

 Vi får se vad som händer på söndag! :-)

Många kramar
Bitte

7 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Åhhhh jag äslkar denna nya serie!!!!
Faller precis i smaken!
Önskar dej en fin Dag!
Kramar Kathrine

Hajan sa...

Tyvärr föll inte första avsnittet riktigt mig i smaken, tror att jag var för trött. Har bestämt mig att jag
skall älska den nästa söndag.
Det är en favorit-författare för mig med. De läste jag när jag gick sista åren i skolan. Läser inte ungdomen sådana nu för tiden.
De kanske inte vet om Emile Zola.

Viola sa...

Här är en till som bara älskar engelska kostymfilmer och självklart såg jag första avsnittet och väntar redan på nästa :) tror jag köpt de flesta boxar som BBC gett ut med olika serier, dom ser jag ofta när jag är i Spanien och har tid att få titta när jag vill,ha en fortsatt fin vecka, kram

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag missade första avsnittet, gillar ju också engelska kostymfilmer. En serie som jag längtar efter att den ska börja igen är Downton Abbey, alla karaktärerna är underbara. Jag hoppas att du har en skön sommar och att alla vovvar mår bra.
Kram,
Regina

Anna Svensson sa...

Det har jag missat men gillar den typen av serier så ska försöka komma ihåg den nästa gång. Söndag sa du va? Nu är man ju mest ute på kvällarna och njuter av sommaren...
//bara anna
Annacecar.blogspot.com

STENLYCKA sa...

Har kollat!
Sommarkramar till dig!
Raina

Här är gudagott att vara! sa...

Åh jag är såå usel på att titta på tv den här tiden på året !
Och om jag skulle sätta mej i fåtöljen så somnar jag efter 10 minuter ;)
Men nog lät den serien intressant ! Och jag håller med dej om att det är väldigt kul att se miljöer och kläder från svunna tider !
Ha det gott !
Kram Anneli