måndag 1 juli 2013

Högklint


 Så var man hemma igen i kära gamla Öbacka (Härnösand) och trots att det alltid är skönt att komma hem efter en resa, saknar jag sonen och Gotland :-). Det är soligt och fint här hemma också, men idag måste jag packa paket och packa upp efter resan. Jag tog mig i alla fall en liten kaffepaus och tänkte visa er några fler bilder från Gotland :-).

I torsdags skulle mamma flyga hem och vi åkte först till Leva Kungslador söder om Visby för att äta lunch. Det stället kan verkligen rekommenderas, de har fantastisk (ekologisk) mat och sagolikt goda bakverk! Ingen av oss var särskilt hungrig, så medan sonen åt sin frukost, fikade bara jag och mamma. Efter det strosade vi runt och tittade i gårdsbutiken och bestämde oss sedan för att åka en sväng eftersom fanns tid över.


 Vi följde skyltarna mot Högklint och bestämde oss för att åka upp dit och titta på utsikten. Och... vilken utsikt! Tittade man rakt ut såg man det blå havet, till vänster såg man den vackra kuststräckan (som påminner lite om Irlands kust) och till höger skymtade vi Visby långt bort i fjärran.


 En liten bit bort fanns en platå som kallas för Getsvältan. Förr i tiden när getterna gick uppe på berget och betade, tog de sig ibland ner till platån för att det fanns sånt saftigt gräs där. Tyvärr kunde de sedan inte ta sig upp igen, med följd att de till slut svalt ihjäl därnere. Hmm... varför drog ingen upp dem?


 Sonen klättrade ner till Getsvältan och undersökte de stora grottor som finns där, men mamma och jag stannade kvar uppe på klinten. Vi kände oss inte så äventyrliga just då ;-).

 Utsikten var som sagt makalös och som ni ser av bilderna hade vi tur med vädret även den dan!


 Vi började följa en stig som går söderut mot en grotta som kallas för Rövar Liljas grotta. Det var så lummigt och fint längs stigen, överallt såg vi skogsduvor och det doftade underbart från alla vildrosor som kantade stigen.


 Här och där glesnade växtligheten och vi såg havet...


 Tiden bara rann iväg och mamma skulle ju med flyget, därför tvekade vi om vi skulle fortsätta ända fram till grottan. Sonen ville absolut se den och föreslog att han ensam skulle springa dit, klättra ner och sedan springa tillbaka medan vi började promenera tillbaka till bilen, men det är ju roligare om man går tillsammans. Det blev därför så att vi alla tre fortsatte mot grottan och plötsligt var vi framme! Sonen klättrade ner ensam även den här gången ;-).


 Vi hann alltså med ännu en härlig utflykt, en helt oplanerad sådan men väldigt lyckad! Jag är jätteglad att vi åkte till Högklint, sol, hav och vildrosor är som balsam för själen :-).


 Jag kommer inte på vad den här blomman heter, de finns ju här hemma också men uppe på Högklint var de GIGANTISKA! De nådde mig nästan till hakan och själva blommorna var minst dubbelt så stora som de är här i Härnösand.


 På tillbakavägen såg vi vackra Visby i fjärran. Mamma hann med sitt flyg med god marginal, men jag stannade ytterligare i några dagar och sonen och jag gjorde fler utflykter i sommarvärmen. Vi besökte bland annat Botaniska trädgården och så promenerade vi runt muren en dag. Det kommer alltså garanterat att bli fler inlägg om Gotland i sommar... :-).

Nu ska jag återgå till jobbet, ha en fin dag!

Många kramar
Bitte

5 kommentarer:

G:a Affären sa...

Nu har jag läst ikapp din resa till både Gotland och Fårö, vilka fantastiska bilder jag njutit av.
För många år sedan var jag på väg att flytta till Gotland då jag fick en tjänst där. Lghten i Sthlm var lätt att byta till en i Visby, det hela föll på att det inte fanns någon barnomsorg. Undrar hur livet hade varit...
Så bra att din son bor där så att ni kan åka dit och hälsa på. Och att vi fått vara med på resan!

Gissar att hundarna blev glada när du kom hem!

Kramar
Cia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken fantastisk header, det kan man kalla en riktig sommaräng, inte så ofta man ser såna. Och det var en fantastisk utflykt, modigt av sonen och ta sig ner för bergen.
Må gott och kramar
AnnaMaria

idémakeriet sa...

Vilka härliga bilder du visar från Gotland.
Skönt att du har njutit där så mycket.
Vi ska ditt om ungefär 3 veckor, längtar redan, särskild nu när jag ser dina bilder:)
Kram Gerda

Viola sa...

Ännu fler vackra bilder från favoritön :) nog skulle det vara väldans roligt om du hittade hit i sommar..hoppas du har vägarna förbi, ha en fin helg, kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag kollar också på Ernst, så otroligt fint allt dom gör. Trist att du blev sjuk, vila och krya på dig.
Stor kram
AnnaMaria