torsdag 6 juni 2013

På nationaldagen


Ju längre bort i världen jag reser, desto mer uppskattar jag vårt eget land. Vårt vackra Sverige med sin klara friska luft, rena vatten, milsvida skogar, blomsterängar, karga fjäll, pittoreska fiskelägen, gula rapsfält och undersköna fäbodvallar.

Andra länder må ha paradisstränder, azurblått vatten och spännande storstäder, men det finns nog ingenting som går upp mot en svensk sommardag :-). Ingenting går upp mot att komma hem igen! Ju äldre jag blir, desto mer sällan längtar jag bort för jag vet nu att det här är min plats på jorden...


Idag dukade jag upp svenska smaker på antikt Willow-porslin från Gustafsberg. Det är så vackert med blåvitt porslin på sommaren och en sån här dag passar det ju extra bra. Smörgåstårtan var prydd med gula blommor, men de ville inte riktigt sitta där jag ville ha dem :-). Ölen vi drack till var dessvärre inte svensk, utan tjeckisk!


Jag hade tänkt göra en jordgubbstårta också, men det var tur att jag inte hann göra någon för vi hade nog inte orkat äta upp den :-). Jag sparar den till midsommar!


Överallt i stan vajar blågula flaggor mot en klarblå himmel, vädergudarna verkar ha varit på ett ovanligt bra humör idag och vädret visade sig från sin allra bästa sida.

 

Och så den vackraste av nationalsånger... Du gamla, du fria med Åsa Jinder, till bilder från några av de vackraste platserna i vårt avlånga land. Ja, jag vill sannerligen leva och dö i norden... :-).

Många kramar
Bitte

3 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så gott det ser ut, och jättevackert med gula dalior. Svenskare mat än smörgåstårta finns nog inte, och man äter ju så man blir proppmätt.
Stor kram
AnnaMaria

Hajan sa...

tack käraste Bitte, det var det finaste på länge. Åsa var ju även i
går på Skansen, med Malena .

Vilka fina bilder på detta band, vi har sovit flera gånger på Björkudden, Då från min gubbe och mitt fönster såg vi direkt upp på Lappborten. Som vanligt hos Dig väcks olika vibbar för mig.
Skall Du med på Maddes bröllop i morgon. Jag är bjuden i alla fall,
då får inget komma emellan.
Jag skiter i hur hon kör bil, att
de till Dig och diverse valpar
från Hajan

Hajan sa...

jaa vad har jag skrivit då?
Är lite ivrig då bliver det lite fel, förlåt.

Vill bara lämna en lite kram
Hajan