tisdag 11 juni 2013

Bröllop och lite nyheter

Jag såg precis säsongsavslutningen av The Following, usch vilken otäck serie! Ändå har jag suttit bänkad framför tv:n varje program... :-). Nej, då var det bra mycket roligare att se prinsessbröllopet i lördags! Till och med H ville se det, till min stora förvåning :-).

Det var precis sådär vackert och romantiskt som man kunde förvänta sig av ett prinsessbröllop och jag blev lite rörd ett antal gånger också :-). Prinsessan Madeleine var strålande vacker och hennes utstrålning gick rätt igenom tv-rutan.


Någon som precis som vanligt också var strålande vacker, var kronprinsessan. Hon ser redan ut som en drottning :-). Och vilken sagolik klänning hon bar, jag bara älskar färgen :-). Lillsessan var så söt också, vad roligt att även hon fick vara med i kyrkan.
 
Något jag också tänkte på flera gånger under bröllopssändningarna är att vårt lilla land bär på en otrolig kulturhistoria! Vi är ju ett av få länder i världen som fortfarande har ett kungahus och det är spännande med alla skatter som finns kvar i form av kungliga slott och andra byggnader, kläder, smycken och även traditioner. Bara en sån liten sak som att det ska finnas liljekonvaljer i en svensk kunglig brudbukett och sedan 30-talet innehåller den även en liten kvist myrten som kommer från den myrtenbuske prinsessan Margareta förde med sig från England i början av förra seklet. Det här är ju allas vår historia och kulturarv! :-)


Jag blev så inspirerad i helgen så jag gjorde en liten bröllops- och presentkategori i butiken :-). Där finns bland annat porslin, nysilverbestick, vita linnedukar och lite smått och gott i presentväg.


Jag har också sänkt priset på de stora kungakronorna från Dommo by Gawor, de pampiga "slottsstakarna" och största modellen av kyrkoljusstakarna, samt på järnfriserna från Jeanne d' Arc Living. Kungakronorna och ljusstakarna finns i bröllopskategorin, friserna hittar ni HÄR.

Önskar alla en fortsatt fin vecka! :-)

Många kramar
Bitte

3 kommentarer:

Hajan sa...

Oj så vackert Du gjort och tänkt
kring våra ritualer vid bröllop
för brudarna. Myrtenkvistarna som
kan vara från samma träd från
Sofiero. De hoppades ju att det var så i alla fall. Ja det var en härlig lördag med bröllop och allt.
Jg blev lite glad i går, var på grannkaffe hos ett par nya här i min ålder. De hade varit på landet och sett på bröllopet där. Men
damerna hade tagit på sig fina hattar under sitt eftermiddagstee. Lite trevligt
tyckte jag. Vi gjorde så förr
när vi var yngre till Nobelfesten
vi åt gott och frack mycket gott med.
roligt när man kan göra fest ibland.

Amelie sa...

Underbara bilder!!
Önskar dig en skön kväll!

Missa inte min flyttrea i webbutiken. Bara 4 dagar kvar nu att handla saker för halva priset!

www.winckvintage.com

Kram Amelie

Mamma C sa...

Mycket vackra bilder.
Har också följt denna serie. Bra till en början, men alldeles för många avsnitt på något som aldrig tar slut. Så ska den fortsätta i höst också.
Kram Mamma C