söndag 26 maj 2013

Till alla mammor


 Mamma, är du ledsen? Varför ler du ej?
 Vill du jag ska måla någonting åt dig?
Många vackra färger har jag ännu kvar,
gråt ej lilla mamma, allt ska bli så bra.

Jag ska måla hela världen, lilla mamma,
full av solsken varje dag.
Att det regnar och är grått det gör detsamma
du ska solsken i ditt fönster ändå ha.

Alla blommorna du gärna ville köpa,
lilla mamma, jag ska måla dem till dig!
Jag ska måla hela världen lilla mamma
och allt ska bli så ljust och glatt för dig.


Önska lilla mamma, önska vad du vill!
Färgerna är många och de räcker till
himlens alla stjärnor,
sagans alla slott,
allting kan jag måla, mamma önska blott.

Jag ska måla hela världen, lilla mamma,
full av solsken varje dag.
Att det regnar och är grått det gör detsamma,
du ska solsken i ditt fönster ändå ha.

Alla blommorna du gärna ville köpa,
lilla mamma, jag ska måla dem till dig!
Jag ska måla hela världen, lilla mamma,
och allt ska bli så ljust och glatt för dig.


Ett väldigt starkt barndomsminne är när mamma lärde mig "Jag ska måla hela världen lilla mamma" med Anita Hegerland. Jag sjöng den därefter väldigt ofta! Såna här dagar som Mors Dag, plockade jag små buketter av vitsippor och målade ofta teckningar av hus med prunkande blommor i fönstren och en stor strålande sol på himlen och gav till mamma :-). Och många härliga teckningar har jag fått från sonen under hans uppväxt, ja, den senaste var ju en fin målning av Mollie och Noomi i julas... :-).


När man lyssnar på sången i vuxen ålder, får den en lite annan innebörd. Jag ser framför mig en hårt arbetande mamma som är väldigt väldigt trött, och trots allt slit inte får vardagsekonomin att gå ihop. Det finns så mycket hon skulle vilja köpa, vackra blommor till fönstren, kanske något vackert till sig själv, men det är sånt som alltid kommer i sista hand.

Barn är ju ens spegelbild och den lilla flickan målar hela världen till sin mamma, den värld som för stunden är ouppnåelig. Vackra blommor, fjärran stränder...


Tanken kan ta oss precis vart vi vill, vi kan sakta glida fram i en ångare på Nilen, runda Kap Horn eller sväva fram över Afrikas savann i en luftballong. Vem kan säga att vi inte har varit där när vi i tanken känt de salta havsstänken eller sett hjordar av zebror spränga fram långt under oss?

Jag tror på att tanken kan ta oss ännu längre, precis till den plats vi alltid drömt om. En dag har du på det märkligaste sätt tagit dig precis dit, det gäller bara att hålla drömmen levande och att inte tappa tron på vägen.


                                  

Blommor, teckningar och en strålande fin Mors Dag önskar jag er alla! :-)

Många kramar
Bitte

PS. Alla bilder i inlägget kommer från Martha Stewart.

6 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den sången har jag sjungit också, fast för mig själv när jag plockade den där lilla buketten. Sjunger som en kratta. Jättevackra buketter på dina bilder. Och rysk yoghurt finns överallt, den är i en liten hink. Och det ska vara den ryska, den är så god och krämig så man blir beroende! Just nu äter jag den med jordgubbar eller hallon.
Kramar
AnnaMaria

Huset bakom lindarna sa...

Säger bara: vilket vackert inlägg och hyllning till alla mammor! Jag tar också åt mej, mamma som jag är till tre underbara ungar! Kram/Finas mammis

Chokladvillan 1910 sa...

Vackra bilder ! Jisses vad man lyssnade på den skivan & kunde säkert låtarna men nu känns de avlägsna ? Det var ju ett tag sedan hehe.
Gillar verkligen den 3:e buketten, super fin !
Ta hand om dig & njut !
Bästa tiden är nu.
Kram Anki

Hanna sa...

vackra bilder
Kram
Hanna

Aquilejans sa...

Vilka vackra buketter!

Hajan sa...

KÄRA NÅGON VILKA FINA BILDER, OCH SÅ
FINA ARRANGEMANG MED BLOMMORNA. HAR VARIT HOS MIN DOTTER I DAG OCH HAR GAFT DET UNDERBART. jAG SKALL MÅLA HELA VÄRLDEN LILLA MAMMA. DEN SÅNGEN KOMMER JAG IHÅG TACK VARE
FILMEN RÄNNSTENSUNGAR EN JÄTTESÖT FILM, OM JUST FATTIGA FAMILJER DEN SISTA FILMEN, VAR DET ANITA LINDBLOM OCH CORNELIUS WREISWIK
SOM SPELADE. MINNENA BARA KOMMER
TACK FÖR DITT INLÄGG MYCKET FINT.

KRAM HAJAN