fredag 17 maj 2013

Ja, vi elsker denne jente...


När jag var liten bodde jag långt härifrån i ett annat land med min mamma och de andra ungarna. Efter ett tag orkade inte våran mamma med ungarna längre så vi fick vara ensamma i källaren medan hon vilade upp sig. Ibland kom det andra föräldrar och tittade på oss för att se om de ville ha någon av ungarna, men det var ingen som ville ha mig för att jag var så busig.

En dag kom det några föräldrar och hälsade på och jag såg direkt att pappan var lite busig av sig, så jag sprang fram till honom. Han började busa med mig och det var SUPEJKUL! Han busade med mig jättelänge och efter en superlång stund sa mamman och pappan att de ville att jag skulle följa med dem hem och att de ville älska mig resten av livet. Jag fick en storasyster också som heter Mollie och som är jättesnäll mot mig.



När jag var liten fick jag äta jättemycket fisk varje dag, för det är det man äter i mitt hemland. Ibland när matte och jag är ensamma hemma brukar vi ha extra mycket fredagsmys, för det är ju lite synd om oss att vi är ensamma. Då brukar matte göra stekt hälleflundra, räkröra och pressad potatis, det är så himla gott! En gång var det så gott så jag ville bara ha mer och mer mat, först fick jag mer, men sen sa matte att vi skulle spara lite till husse och Mollie också. Det tycker jag var dåligt! Husse har väl egna pengar att köpa mat för! Efter en stund ändrade hon sig och sa att vi INTE skulle spara maten, utan att vi skulle äta upp allting själva. Det var så otroligt gott så vi bara åt och åt, sedan gosade vi en stund och lekte med min Hello Kitty.


Ibland när vi åker på semester till Dalarna brukar matte glömma att ta med sig vatten till oss. Då blir hon superorolig när hon kommer på det och då brukar vi stanna vid en mack så att hon kan köpa vatten. Matte köper alltid ett speciellt vatten som kommer från mitt hemland, det är så himla gott! Jag vill bara ha mer och mer! En gång sa hon till husse att han skulle börja köpa det där vattnet till mig eftersom jag tycker så mycket om det, men då blev han SUPEJSUR och sa att jag gott kan dricka kranvatten. Dricka kranvatten, det är väl det han tycker. Han dricker ju inte själv kranvatten!

Foto: Aftenposten, www.vg.no

För ett tag sedan när matte skulle åka bort blev jag och Mollie så himla sura när vi fick reda på det. Då vet vi hur det blir: Fil och mackor. Det är det enda husse äter när vi är ensamma. Fil och mackor, det är väl det han älskar! Då får ju vi inget gott till middag, men husse säger att vi gott kan äta hundmat. Hundmat, det är väl det han tycker. Han kan väl äta det själv om han tycker att det är så gott!

När matte hade åkt ställde husse fram maten, men jag och Mollie klev inte upp fast han ropade på oss tusentals gånger. Han kan gott sitta där ensam om det ska vara på det där viset!

Jag kommer att berätta för mormor vad det är för dumheter han håller på med när matte är borta, så nästa gång hon kommer till oss med hemlagade köttbullar och lasagne kommer inte husse att få smaka någonting. Då kan han sitta där i köket med fil och mackor och gråta och skrika, men det är ingen som kommer att tycka synd om honom! Så går det när man är dum mot mig!

Hälsningar
Noomi

PS. Matte hälsar och önskar alla en härlig syttende mai och en strålande solig pingsthelg! :-)

7 kommentarer:

Huset bakom lindarna sa...

Vilken underbar berättelse du Noomi! Jag gillar också mest husse och mattes mat! I går åt jag så mycket pasta så backventilen utlöstes sa husse. Jag kräktes upp överskottet, men som tur var, var jag ute i gräset då! Hoppas du får en riktigt fin pingsthelg! Önskar Julie/Finas mammis

Lilla Kullan sa...

Så gulligt.:-) Stina

millandante sa...

Fina Noomi!!! Du och Mollie har verkligen ett varmt och gott hem!! Trots lite fil och mackor emellanåt;) Hälsa din matte:)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Glad pingst din lilla bushund. Du har hamnat i världens bästa familj som älskar dig. Och hälleflundra med räkröra tycker jag gott du kan få under helgen, fil till husse...fniss
Nospuss
AnnaMaria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag önskar dig och dina två- och fyrbenta vänner en riktigt fin pingst!! Jag tror nog du slipper äta fil i helgen;-)

Kram,
Regina

Hajan sa...

God morgon, klockan är 03,14. Jag skrev ett långt inlägg i går, men åkte ur, fast med en ursäkt från
Blogger. Orkade inte skriva igen då. Underbart inlägg från Er, så hon
är en liten Norska, den duktiga damen. Jättegulligt, vill bara önska en glad Pingst, och tacka
för det underbara inlägget-

kram från Harriet

Mamma C sa...

Så gulligt skrivet.
Kram Mamma C