söndag 7 april 2013

Söndagsmys i valplådan


Tack för alla fina grattishälsningar! Jag har läst dem både en och flera gånger ska ni veta :-). Den här veckan har bara försvunnit och det mesta har kretsat kring valplådan.

Valparna mår jättebra allihopa, de växer så att man till och med kan se skillnad dag för dag! De äter och sover och gosar med mamma :-). Vid Mollies huvud ligger den ena pojkvalpen, en liten Rex som är helsvart förutom det lilla vita strecket han har på sidan av halsen. Bakom Mollies ben ser ni Rocky, den andra pojkvalpen som föddes under dramatiska former. Han har en sån härlig teckning med ett vitt parti kring halsen och så en stor svart cirkel i nacken ;-).


 Det blir många mål per dag...


 ... och likaså sovstunder, nästan alltid i en hög!


Men det är förstås extra mysigt att sova nära mamma :-). Här är den förstfödda valpen, en flicka som ännu inte fått något namn. Hon är den valp som det är mest fart i, det tar inte alltför lång stund för henne att kravla sig runt korgen!


Här är lill-Mollie, den valp som föddes sist och som var allra minst. Som jag berättade tidigare så var Mollie minst i sin kull och blev bortträngd av de större valparna. Det är intressant att nu få se med egna ögon hur svårt det är för en valp som är ett helt hekto lättare än de största valparna, att ta sig fram till maten när det blir som mest knuffande och skuffande.

Lill-Mollie skriker och tjuter när någon av de andra kommer nära och buffar och hon inte orkar hålla sig kvar, då kommer matte, husse och Noomi till undsättning! :-) Vi brukar ibland flytta på någon av de valpar som fått i sig mest mat under dagen och låta lillan äta där i stället.


 Alla sätt är bra, utom de dåliga! Att äta upp och ner går jättebra :-).


Valparna börjar redan bli bruna kring ögonen, på kinder och på ben. Alla är tricolorfärgade som Mollie, annars tror jag att det är relativt vanligt att åtminstone en valp i en kull blir tvåfärgad. Jag tror att det är den näst sist födda flickvalpen på bilden ovan, även hon är rätt liten och pluttig.


Husse och Noomi väger valparna varje kväll så vi ser hur mycket de har gått upp i vikt under dagen. Har någon inte ökat så mycket, måste den valpen prioriteras dagen efter. Det går dock ingen nöd på någon av dem än så länge :-). Som ni ser på bilden får valparna till och med paltkoma av all mat, eller "matsvimma" som vi säger här i Ångermanland :-).


 Jag tror att det är Rocky som ligger här, helt avsvimmad :-).


Det får bli en tidig kväll ikväll eftersom semesterveckan snart är till ända, det märks att man börjar bli gammal och inte längre är van vid "småbarn" och vaknätter ;-). Det blev väldigt mycket passning de första nätterna, vi var tvungna att hela tiden se till att inte valparna blev klämda eller hamnade utanför "högen" så de blev nedkylda. Till och med Noomi är jättetrött av de här nya nattliga rutinerna, men... även hon är helt förälskad i de små sötnosarna :-).

Önskar alla en bra start på veckan!

Många kramar
Bitte

13 kommentarer:

Home Bohemia sa...

Åhh så underbara de är...har hela livet framför sig:)
/Maria

Anonym sa...

Helt fantastiskt underbart med alla nosar, magar och "sov-högar" :-) Tack för att ni delar och för att vi får vara med! Önskar er med en bra vecka både i och utanför valp-lådan!

Hälsningar Susanne

"Hemmet är min vrå" sa...

Så himla söta dom är. Ha en fin vecka. Kram Mimmi

Chokladvillan 1910 sa...

Underbara bilder ! Jag har frossat i likadana bilder fast briarder...hehe
Sonen & jag roar oss med att hitta ett namn, älskar att spåna på namn ;) Det roliga var att han hade ett namn Amber & jag spånade vidare, tänkte bärnsten vad kan det heta på engelska...Amber ! ;) Så nu har vi ett namn till att börja med...
Dottern har en Sibirien Huskey (Aska) & en Samojed (Atlas).
Nu börjar jag jobba strax så nu passar det ju inte med en valp i huset, till vintern kanske. Jag som sa att jag inte skulle ha någon mer hund... fruktansvärt sugen är jag !
Må så gott med dina godingar !
Kram Anki

Hajan sa...

Det finns nog ingen som inte bliver
förälskad i dessa små. Så härliga
pussmunnar.

Förstår också att Ni har det extra-
jobbigt. Kommer att följa dessa
bilder, Du skriver ju själv så
underbart om allt detta.

Lycka till med allt.

Huset bakom lindarna sa...

Jag blir helt förhäxad av dina bilder av de små valparna. Helt underbart! Lycka till i fortsättningen!
Kram/Finas mammis

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Men jisses så söta! Så underbart, och så mycket jobb! Så duktig hon var din Mollie, som har satt så många fina små valpar till världen
Och ni också :)
Kram
Marie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilka bilder, alla är lika söta som sockret på min gröt. (vaniljsocker)
Och vilket jobb ni gör, dom här valparna hamnade rätt. Ska bli roligt och se om ni behåller någon.
Massa pussar till hela högen
AnnaMaria

Nyanser av vitt sa...

Meeeeeen så söta små godingar. Helt underbara.
Ha en fin dag.
Kram Agneta

Hajan sa...

förlåt jag gjorde ett extra besök, för att se på dem igen.
Ett jäkla spring på gamla käringar.
kram


från Hajan

Här är gudagott att vara! sa...

Jag skulle också bo i valplådan om jag var du !
-Så underbara sötnosar...Man blir alldeles kär ♥
Den däckade lille Rocky, med tungan utanför mun är ju så himla gullig !
Ja att dom drabbas av "paltkoma" och lätt medvetslöshet efter varje skrovmål, känner man igen efter alla julbord....
-Skicka gärna lite valpdoft är du snäll ;) !!!
Kram Anneli ♥

Bitte sa...

Tack Susanne! :-) Valparna blir bara större och större, det är helt otroligt egentligen att man ser skillnad från dag till dag.

Ha en fin vecka du också!

G:a Affären sa...

Att få se dessa små liv i närbild gör mig lycklig! De är verkligen sötnosar och väcker nästan mina moderkänslor.

Kramar
Cia