söndag 21 april 2013

Kvällssol och sunny söndag


Vilken härlig kvällssol vi har nu på kvällarna, dygnet blir plötsligt mycket längre och ljuset ger energi! Vårt kök ligger i söderläge och när ljuset långsamt lämnar de övriga rummen  i takt med att timmarna flyr, är köket det ljusaste rummet under kvällstid. Nu är det fortfarande bara april, men under sommarmånaderna badar köket fullkomligen i ljus!

Den här vyn har jag från "min" soffa i vardagsrummet. Jag har använt zoom så att avståndet ser mindre ut än det egentligen är.
 

Det är inte mycket som har hänt här sedan påsk, jag har till exempel ännu inte hittat nya ramar till fågellitografierna utan de hänger fortfarande i fula pappersklämmor, de stackarna :-).

 Nu när sonen kom hem så gjorde jag ett gottebord på bänken i köket, fast i mindre skala än i julas. Jag köpte hem lite gott som han tycker om, till exempel "älglortar" som är chokladöverdragna mandlar som sedan är rullade i kanel. Mmmm :-).
 

På 1800-talsfatet från Rörstrand ligger nybakade kolakakor, det finns bara några kvar nu. Vi har nallat av dem hela helgen :-).


Arrangemanget  med äggen i den antika cremefärgade skålen har fått vara kvar sedan påsk, jag tyckte så mycket om det så det får vara kvar ett tag till. I de olika skålarna finns godis och kakor :-).


Två rosor som jag använt till en fotografering får nu flyta i en låg skål, de och anemonerna blir små färgklickar i köket.

Vi har bara latat oss hela helgen men nu är det dags att få något gjort också. Jag måste städa bilen och tvätta den för den ska besiktas senare i veckan och en massa tråkigt pappersjobb ska göras, men först ska jag umgås mer med sonen för han flyger till Visby senare i eftermiddag.

Ha en fortsatt fin och solig söndag!

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tycker det var fint och hänga fågelbilderna i klämmor, du behöver inga ramar. Kakorna ser goda ut, klart sonen skulle ha mycket gott under helgen. Gissar det blir tomt nu när han åker, men du lär ha fullt upp med valparna. Och du har rätt om likheten mellan hundarna, Alice är helt klart den coolaste och smartaste. Och Wilda råkar ut för en massa sånt där som får hjärtat och stanna för man blir så rädd.
Må gott och kramar
AnnaMaria

Hajan sa...

Nu fick jag lust att baka kolakakor det är ju så behändigt,
och lätt med.
Du har så fint med dina
fågelbilder. Visst kan de hänga i klämmor, bara de inte bliver förstörda.
För det vore ju synd.

kram Hajan

STENLYCKA sa...

Bråttom...bråttom....
Tittar bara in lite kort och ger dig en stor kram!
Allt gott till dig!
Raina

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej !

Låter härligt och så ska det väl Vara ? :)
Eller hur ?
Många fina bilder från dig.
Härligt med solens strålar ! Det behöver vi.

Ha en fin kväll och vecka !.Kram från mig

ps...så många fina bilder du bjuder på oss

Unn sa...

For en nydelig blogg du har og nydelig butikk!!

Nyanser av vitt sa...

Så himla fint med solen som strålar. Jag vill också väldigt gärna få tag på ett par ballettskor till rimigt pris :O)
Sköt om dig
Kram Agneta

Mamma C sa...

Härligt när solen skiner, men nu har det varit dåligt med det de två sista dagarna här hos mig. Kolakakor är smaskens.
Kram Mamma C

G:a Affären sa...

Så avslappnat och härligt inlägg sett från din soffa. Bänken i köket är spännande med både godis för munnen och ögat, och ripan är så dekorativ!

Kramar
Cia