måndag 1 april 2013

Hon kom som ett yrväder en aprilafton...


Hon kom som ett yrväder en aprilafton med en navelsträng kring halsen. Den lilla parveln var allra minst i kullen och det dröjde inte länge förrän hon blev undanträngd av de större valparna och fick stödmatas för att överleva. Nu kan man ju tro att den lilla parveln var svag och ynklig i all sin litenhet, men inget kunde vara mer fel. Efter bara några veckor gjorde sig den lilla parvelns rastlösa själ sig påmind och hon klättrade därför ur valplådan för att bege sig ut på nya äventyr. Inte långt därefter korsades våra vägar och den lilla parveln blev min Mollie.

Världen är så stor, så stor, och en beagle är så liten! Den första sommaren tillbringades i en vildvuxen trädgård och på en uppgrävd gårdsplan. Lilla Mollie satt så stilla och insöp världen, iakttog och begrundade.

Lilla Mollie blev större och större och älskade fortfarande att sitta i solen och insupa världen...

 .... när vintern kom älskade hon att busa i snön, men stannade hela tiden upp för att titta på världen omkring henne.


Världen blev större och större och lilla Mollie som nu blivit en gänglig tonåring, följde två gånger med husse och matte ut i Lapplands fjällvärld. Den andra gången åkte vi sjöflyg rakt ut i vildmarken och gjorde upp med piloten om att hämta oss nio dagar senare. Vi hade rustat oss för det värsta: storm, oväder, minusgrader och uselt fiske. Allt det vi fruktat mest, inträffade :-). Mollie älskade verkligen fjällvärlden och trots att vi vissa dygn var instormade och knappt kunde lämna tältet, var hon så glad och nöjd och väntade förnöjsamt in bättre väder. De soliga dagarna stormade hon fram som ett yrväder över fjällheden, hittade renhorn som hon släpade hem och förundrades över alla små arga lämlar som argt kikade fram här och där.


Idag på 4-årsdagen har mitt lilla yrväder och rastlösa själ, min vilda och vackra Mollie ett annat uttryck i sina ögon. Hennes blick är lugn och mild och hon spar på krafterna....


 ... för kanske redan ikväll får min älskade lilla Mollie egna små yrväder! Från och med igår har hon haft det tungt och jobbigt, magen är så stor och spänd och yrvädren jagar redan harar där inne :-).

Mollie har alltid varit så klok och omtänksam och har alltid varit som en "lill-mamma" för oss allihopa. Hon har aldrig försuttit en chans att trösta och sköta om när det har behövts, de gånger jag har varit riktigt sjuk har hon legat tätt intill och tvättat mig och pysslat om mig :-). Hon "tillåter" inte någon slarvig lunch på stående fot och när det i perioder har blivit alltför mycket nattsudd på grund av jobb, har hennes ögon blivit stränga och förmanande och hon har helt sonika lett mig till sängen! Jag tror att hon kommer att bli världen bästa mamma :-).

Alldeles snart börjar ett nytt spännande kapitel av sagan: De kom som små yrväder en aprilafton... 

... min älskade Mollie, jag kommer att finnas vid din sida hela tiden, precis som du alltid har funnits vid min.

6 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad underbart att få dela sitt liv med en klok och fin hund som Mollie. Tänk att hon ska få egna valpar att ta hand om och vad skönt för henne att få känna sig trygg med dig som "extramamma". Det ska bli spännande att få följa hennes valpar...

Kramar,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Har ju följt Mollie via din blogg, hon är en så fin hund. Jättestort grattis och kanske blir det fler som fyller år på samma dag nu.
Massa pussar till Mollie och kram till en säkert orolig matte.
AnnaMaria

Här är gudagott att vara! sa...

Vilken underbar kärleksförklaring till er vackra och kloka Mollie ♥
-Tror som du att hon kommer att bli en underbar mamma till sina små !
Håller tummarna att allt går bra, och att vi snart får se dom små på bild !
Varma kramar till er alla !
Anneli

Mamma C sa...

Nu får vi hålla tummarna att det går bra nu.
Kram Mamma C

Chokladvillan 1910 sa...

Vad roligt & spännande !!!!
De är ju så gulliga de små liven ;)
Hoppas på många bilder framöver...
Må så gott & ta hand om
dig & Mollie !
Kram Anki

G:a Affären sa...

Nu ska jag ta mig tid att kommentera dina härliga inlägg om Mollie; din berättelse om henne visar en stor och äkta kärlek mellan er. Jag blir nästan rörd till tårar...Att få se henne som valp, med flera nummer för stora tassar, till en dräktig tik med kloka ögon är lycka!

Kramar
Cia