måndag 31 december 2012

Med önskan om ett Gott Slut och ett Gott Nytt 2013!


Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet. Stig Johanssons klassiska citat har verkligen fått innebörd det här året, då 2012 har varit ett slags "mellanår" för min del och snart är det till ända. Fjolåret var ett otroligt intensivt år med många stora förändringar samt en företagsstart och även fast mycket av det som hände var roligt, innebar alla omvälvande händelser många stresspoäng. Jag var rätt sliten i slutet av förra året och därför har det varit skönt på något sätt att det inte har hänt så mycket under det här året. På jobbfronten har det varit intensivt men för övrigt har livet varit lugnt och bara rullat på, det har varit många likadana dagar som helt enkelt bara kom och gick.


2012 började med en rivstart, för bara några dagar in på det nya året åkte jag och H till Filippinerna! Det var min första semester på 1 1/2 år och vackra solnedgångar, hav och strand och värme var precis det jag behövde. Egentligen så sov jag mest under de dagar vi var där, vi strosade runt lite grann men gjorde för ovanlighetens skull inga riktiga utflykter.

Jag har inte berättat så mycket om den resan, det beror på att det vi såg och upplevde där berörde mig mycket illa och djupt. Filippinerna är kanske ett av de helveten som finns på jorden, människorna lever i en ofattbar fattigdom och drabbas dessutom gång på gång av översvämningar och andra naturkatastrofer. Jag ska inte gå in på alla de hemskheter jag såg, men jag kommer för alltid att bära med mig dem och mina tankar går ofta till Filippinernas kvinnor och värnlösa barn.


Något hände när vi gjorde ett stopp i Peking på hemvägen, jag blev blev helt oväntat allergisk för första gången i mitt liv och allergin blommade ut med full kraft från och med att vi landade i Sverige igen. Sedan dess har jag varit allergisk och de första månaderna av året var rätt jobbiga innan jag fick någon rätsida på det hela. Jag reagerade på allt, blommor, mat jag tidigare tålt, ja, precis ALLT.

I mars kom sommarvärmen och vi blev riktigt bortskämda med temperaturer mellan +15 till +20 grader! Det var underbara veckor, åh, så jag njöt av värmen :-). Men... det vackra vädret höll såklart inte i sig, i april regnade det och var grått och mulet mest hela tiden.


Maj blev en av de kallaste majmånader på många år, temperaturen visade aldrig mer än +7 till +8 grader och vi huttrade och frös. Vårblommorna ville inte kika fram och det kändes nästan lite tröstlöst då jag på många bloggar såg bilder av ljuvliga vitsippsbackar och syrener i blom. 

I slutet av maj reste jag till Göteborg, för min fina brorsdotter C konfirmerade sig. Det blev en mysig helg tillsammans med nära och kära och trots att det var lite kyligt, tillbringade vi flera kvällar nere vid Nya Varvet eftersom mina föräldrar bodde där under helgen. Det är något alldeles speciellt med båtar och hav och vackra solnedgångar... :-).


Lagom till skolavslutningen blev det lite varmare och syrenerna slog äntligen ut. Sommaren kom och med den sonen, som stannade hemma i hela tre månader. Vilken bonus! :-) 

Den här sommaren flängde jag inte land och rike runt med H som jag har gjort de senaste åren, och det var rätt skönt att vara hemmavid för omväxlings skull. En helg åkte vi till Dalarna, men annars gjorde vi bara några kortare utflykter i lokalområdet, bland annat till Bönhamn och andra smultronställen i vårt vackra Höga Kusten. Vi besökte ovanligt många auktioner i sommar, ja det hann vi förstås med eftersom vi inte var på resande fot hela tiden :-).


Jag hade ingen semester under sommaren och hoppade därför över Formex-mässan i augusti, jag var helt enkelt för trött för att åka. Det blev ändå en tripp söderut i slutet av augusti eftersom min mamma fyllde jämnt och vi stannade först i Linköping en natt, sedan firade vi mamma på Söderköpings Brunn under resten av helgen. Åh, så otroligt mysigt det var där och vilka omgivningar! Jag vill absolut åka tillbaka någon gång :-).


Hösten blev riktigt varm och härlig och jag och hundarna njöt av hösten och värmen. Det blev många och långa promenader i höstsolen! Äppelträden i trädgården verkligen dignade av äpplen, jag tror faktiskt att det blev något av ett äppelrekord i år. Vi hade inte ens någon möjlighet att ta rätt på alla äpplen själva, så det kanske var "tur" att en helt främmande kvinna vid flera tillfällen gick och plockade äpplen i vår trädgård (!). 


I mitten av oktober kom den första snön och hösten förvandlades till vinter över en natt. Den första snön brukar alltid smälta bort, men det gjorde den inte i år. Som tur var kom det inte så mycket snö under den första månaden utan den låg bara som ett vackert täcke på marken. Vi har alltså haft snö sedan i oktober!

H och hundarna var glada över att det till en början inte kom mer snö, för det innebar att de kunde tillbringa i princip varje dag i skogen.


I november tillbringade vi en helg i Bispgården eftersom Mollie var uttagen till regionmästerskapet i harjakt. En plats i SM-finalen på Gotland hägrade, men lilla Mollie gick inte vidare trots att hon kämpade tappert i dagarna två. Jag och Noomi åkte runt och tittade på gamla vackra hus och besökte bland annat den thailändska paviljongen som jag så länge velat se, medan vi väntade på att H och Mollie skulle komma tillbaka från harskogen.


Efter otaliga snöstormar under hela december och ett snödjup på över en meter, har det regnat i några dagar nu så snön har sjunkit ihop och så är det blixthalt ute. Tövädret letade sig även hit till slut och vädermässigt tycker jag att det var ett tråkigt avslut på året!

Det blir ett väldigt stillsamt nyårsfirande i år eftersom jag fortfarande är sjuk och inte orkar mycket mer än att ligga i soffan, men även fast det kanske inte blir någon avancerad trerättersmiddag i år kommer vi i alla fall att skåla in det nya året vid tolvslaget. Allt det gamla kan vi nu välja att lämna bakom oss om vi vill, vi får vända blad och påbörja ett nytt kapitel av den spännande bok som är självaste livet. Ett nytt år är bara några timmar bort, ett år av nya möjligheter och gåvor.

Ja, kära vänner, året börjar lida mot sitt slut men innan jag återgår till mitt vill jag TACKA för det här året som gått, inte minst för alla fina kommentarer ni lämnat här på bloggen i med- och motgångar. TACK till alla bloggvänner, kunder och följare, samt till alla er andra som kikar in här. Vi följs väl åt på vägen även under nästa år? :-)

Jag önskar er alla hälsa och harmoni, ett Gott Slut och ett riktigt Gott Nytt 2013!

Varma nyårskramar
Bitte

20 kommentarer:

Familjen Zaar sa...

Varma nyårskramar tillbaka Bitte !
Hoppas att 2013 blir ett kanonår.
Krya på dig !
Anki

Vitt hus med svarta knutar sa...

Även om du haft ett mellanår har ändå saker hänt som påverkat dig på olika sätt och det är väl så det är livet...ibland händer mycket ibland lite, men vi formas av det som vi upplever och är inte riktigt samma person som vi var i början på året.

Klart jag vill följa dig även nästa år! Nu vill jag önska dig ett gott slut på det här året och ett riktigt Gott Nytt 2013!
Kram,
Regina

Med en doft av lavendel sa...

Önskar dej ett riktigt Gott Nytt År
kram Annika

Bea sa...

Hej!
Längesen jag tittat in här hos dig, men varken tid eller ork har medgett några större ambitioner som förväntas av en god bloggvän. Men sånt är livet, det går upp och ner och allt däremellan.

Vilken fin årskrönika och sommarparadiset med röda stugor var otroligt lummig och vacker sommarbild.

Nu får vi snart byta år och hoppas på ett nytt år med många sköna dagar som etsar sig fast i våra sinnen.

GOTT NYTT ÅR!

Varm kram /bea

Nyanser av vitt sa...

Gott Nytt År vännen
Kram Agneta

Nyanser av vitt sa...

Det vore jättekul. Vilka dagar är du där?
Kram Agneta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är ett som är säkert att jag tänker följa dig nästa år, alltid roligt och titta in här. Och vet du, detta året blev jag jätteallergisk också, måste ha varit mycket elände i luften. Tack Bitte för att du är en fin bloggvän, krya på dig nu och
Gott Nytt År
AnnaMaria

Amelie sa...

Vad fina bilder du visar!
Ska bli kul att följa dig nästa år med!
Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig!
Kram Amelie

Lisa-Maja sa...

Hej Bitte!!
Tack för din fina kommentar, såå roligt att Du vill hälsa på och hundar blir det mer av...pälsvård först;))

Vilket fantastisk resumé Du har skrivit... härligt, roligt, allvarsamt, rörande och alldeles underbart. Nu hoppas jag att Du kryar på dig och ändå får vara med om lite nyårsfest ikväll.

Ett riktigt GOTT NYTT ÅR till Dig och de Dina!
kram lisamaja

Lilla Blanka sa...

Hej fina Bitte,

Vilken fin sammanfattning av året som du gjort..!
Kan tänka mig att Filippinerna satte sina djupa spår. Det är ofattbarti hur tufft liv många människor lever. ❤

Hoppas och önskar att du får ett riktigt fint 2013..!
Stor kram
Mia

Fröken Tindra sa...

Krya på dig!!
Önskar dig ett fint slut på året och ett riktigt Gott Nytt År!
Kram!

Mamma C sa...

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År.
Kram Mamma C

Hajan sa...

det vsr ingen dålig årskrönika
intressant.
jag brukar själv gå tillbaka och
titta och begrunda.
ett riktigt gott nytt år önskar
jag dig nu.
kram/hajan

Huset nummer tio sa...

Ett ljuvligt år du haft och jag önskar dig ett härligt 2013. Detta är min absoluta favorit dag på året, en dag fylld av förväntan och spänning inför det som komma skall och jag ser fram emot att möta allt detta nya och spännande med dig.

Ta hand om dig och krya på dig
Kram
Annie

"Hemmet är min vrå" sa...

Vad kul att läsa det som varit för dig 2012. Hoppas du får må bättre snart och orkar med. Ha ett fint nytt år 2013. Ska fortsätta följa dig. Många kramar Mimmi

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron på årets första dag.
Alla dessa dagar som kom..... den meningen fastnade i skallen. Hoppas det är ok att jag lånar den av dig och Stig. För precis så känns det idag. Hoppas du hade en bra nyårsafton, här blev det inte så jättesent, men man blir trött!
Stor kram
AnnaMaria

G:a Affären sa...

Jaa då, visst följs vi åt!

Jag önskar Dig ett GOTT NYTT ÅR!

Krya på dig!
Kramar
Cia

Viola sa...

Hoppas du nu mår bra...underbara bilder och inte långt härifrån..Söderköping..god fortsättning och ha en fin dag, kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Man behöver nog mellanår ibland, likaså mellandagar... Det har varit jätteskönt att vara lite ledig och ta det lugnt.
Ha nu en god fortsättning på det nya året!
Kram
MArie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fantastiskt fin header!
Vila nu och krya på dig
Varm kram
AnnaMaria