onsdag 26 december 2012

God fortsättning!


God fortsättning, alla rara! :-) Hoppas att ni har haft ett lugnt och fint julfirande och att ni njuter av annandagen och den snövita vinter som råder. Vi åkte till mina föräldrar på julafton, men åt julmat hemma på kvällen. På bilden ser ni min bordsdekoration från julafton som jag kommer att ha kvar så länge den håller sig fin :-).

Igår var vi bjudna på julmiddag hos mina föräldrar, det har blivit en kär tradition att åka dit på juldagen och det var extra roligt att alla tre syskon med familjer + sonen var hemma samtidigt! Det har nästan aldrig hänt :-). Det är det julen handlar om, att få vara tillsammans och ha varandra.


Något av det roligaste på julafton är att duka fram allt julgodis, jag brukar ställa fram det på bänken i köket. I år bakade jag amerikanska julkakor med pecannötter, de försvann nästan på en gång då sonen är ett kakmonster av rang ;-).


Det tillkom några sorter efter att jag hade tagit bilderna, bland annat gjorde jag Peanut Brittle (som blev som en slags kola med jordnötter och havssalt) och saffranskola. Jag fyllde min antika sockerskål med mossa och granris och lade en stor polkagrisrandig marsipangris ovanpå. Några sockrade smultronklubbor fick plats i en skål på fot från Indiska. Ripan fick en hedersplats bredvid julgodiset :-).


Julgodiset fick stå för de röda inslagen i vår annars rätt vita jul :-). Längst bak är gammaldags teaterkonfekt från Katalins Konfektyr, till vänster brända mandlar som är ett MÅSTE på julafton enligt mig :-). Längst fram polkagrisar och till höger gammaldags marmeladkonfekt gjord av åkerbär. Den blev H:s favorit den här julen :-).


Jag älskar vita fåglar och i granen hänger några vita ugglor tillsammans med det andra pyntet. Julgranen är nästan det som ger mest julkänsla, den doftar så gott och att ha ett stort träd inomhus är rogivande på något sätt. Nästa år är jag lite sugen på att ha en tall i stället för gran, men vi får väl se ;-).

Det mörknar så snabbt på dagarna och att det är extra mörkt inomhus beror också på att det har snöat flera veckor i sträck! Himlen klarnar liksom aldrig upp. Det har kommit i genomsnitt en decimeter snö per dag sedan förrförra helgens snöstorm, en del dagar flera decimeter (!). En som tycker om all den här snön och som skuttar, hoppar och busar i alla snöhögar är Noomi. När vi är ute och promenerar går jag och Mollie där det är plogat, Noomi där det är oplogat ;-). 

Annandagen är kanske den "bästa" av juldagarna, allt pyssel och stök inför jul är avklarat och för vår del är det en "hemmadag" då vi bara tar det lugnt och myser :-).

Många kramar
Bitte

5 kommentarer:

Huset nummer tio sa...

Mums så gott allt julgodis ser ut. Även här hade vi premiär på hemlagat julgodis och gissa om de försvann fort;)

Härligt med en slappar dag så här efter jul det är ganska skönt;)

Idag bär det iväg på lite rea-shopping mest barnen som vill spendera sina julklappspengar;)

Önskar dig en god fortsättning
Annie

Hajan sa...

jag firade ju julen hos MammaC
min dotter,oj vad mycket god konfekt det fanns. Men inte brända mandlar. Jag håller med dig att
liksom det är Jul då.

God fortsättning nu

kram/Harriet

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Annandagen är det stora julkalaset hos svärmor för oss, men idag har det inte blivit mycket gjort. Vilket gottebord! Bara färgerna gör att man vill smaka, och ripan är en kiktig julfågel med sin vita dräkt.
Ha nu en fin helg
Kramar
AnnaMaria

G:a Affären sa...

Vilket härligt arrangemang du gjort med ripan i bakgrunden! Gotterna känns frestande, i år är det första gången på länge som jag inte har brända mandlar - det är ett måste! Hela julhelgen blev först...nja, inte riktigt, men nästan.

Härligt med en jul tillsammans med syskonen!

Önskar dig en fin helg!

Kramar
Cia

Hanna sa...

gott.
Ha en fin lördag!
kram
Hanna