onsdag 12 december 2012

Feed the birds

Foto: boka.destinationjonkoping.se

Varje år brukar jag göra eget fågelgodis och hänga ut till småfåglarna när temperaturen sjunker under nollan. Oftast använder jag gamla kakformar och fyller dem med smält kokosfett, nötter och frön och annat gott. Innan "kakan" stelnat sätter jag i ett hänge av hampasnöre så att det går att hänga upp godiskakan i träden. Har jag några äpplen över som blivit lite gamla, doppar jag dem i smält kokosfett och rullar dem sedan i hackade nötter. Mums, tycker fåglarna! :-)

Foto: animals.desktopnexus.com

 I år känner jag mig lite kluven till att göra fågelgodis och hänga ut, då grannens katter blivit mästare på att fånga småfåglar. Det har varit ovanligt tyst i trädgården den här sommaren och var och varannan dag har jag fått ta rätt på döda fåglar. Måsarna är de enda fåglar som fått vara ifred, för på den här gatan är det de som regerar under sommarmånaderna ;-).

Foto: ironphoenix.org

Det känns som att jag skulle lura småfåglarna i en dödsfälla och det vill jag inte! Vi får se om jag tänker om ifall det blir en riktig köldknäpp framöver. Så tills vidare får fåglarna förhoppningsvis äta julbord hos någon annan på gatan som kanske kan arrangera det hela så att inga katter kan komma på oväntat besök.

 

När jag var liten ÄLSKADE jag Mary Poppins, jag läste sagan, lyssnade på den på kassettband och LP-skiva och såg till sist filmen. Ett av de starkaste minnena i filmen och som antagligen är anledningen till att jag alltid tyckt så mycket om duvor, är den scen där en gammal dam sitter utanför St Pauls-katedralen och säljer fågelfrön till förbipasserande. Hon är helt omsvärmad av duvor!

Med ett modernt ord skulle man kalla henne för uteliggare, det ordet fanns nog inte på 60-talet. Jag minns att jag tyckte det var så fint att hon tiggde pengar för att kunna ge FÅGLARNA mat :-). Minns ni texten? "Feed the birds, two pence a bag...".  Jag kan komma på mig själv med att nynna på den där melodin ibland.... :-).

Ha en fortsatt fin kväll och mata fåglarna alla ni som kan! :-)

Många kramar
Bitte

3 kommentarer:

Familjen Zaar sa...

Jag kan inte heller mata fåglarna ! :( Jag vill inte dra till mig råttor som vi har haft problem med ! Så himla trist, jag saknar verkligen fågellivet utanför fönstret !!!!!
Kul med just Mary Poppins för jag vill så gärna ha en sån där väska/bag som hon har ;) Jag fick tag på en på Tradera men den visade sig vara så liten, den ska ju vara stor ! Så jag får fortsätta leta, vill ha en ! ;)
Kram Anki

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Underbara fågelbilder. Och visst lever dom farligt, speciellt just nu när dom äter, en del även på marken sånt som ramlat ner. Grannens katt hänger lika mycket i vår trädgård som hemma hos sig, han var kattunge i somras, men dom lär sig ju snabbt och fånga fågel. Tänkte samma som dig, MEN så såg jag lite muslort i garaget. Och vem satt på pass utanför där jag tror mössen går in, jo grannens katt. Och eftersom vi har massor av fåglar och jag inte sett en enda fjäderhög så fortsätter jag hänga ut mat.
Så till linnet, det är nog gammalt. Är en särk med litet rött monogram i nederkanten, har köpt det av Fågel blå. Och Alice är äldst, ska passa henne hela helgen som kommer, då lär hon dyka upp på foto igen.
Lussekram
AnnaMaria

Huset nummer tio sa...

Här hemma matar vi fåglar en ekorre samt en mus familj ibland alla på samma gång;) Katterna brukar stryka omkring här också men än så länge har ingen anfallit, och vi hoppas att de inte gör det heller.

Önskar dig en härlig lucia
Kram
Annie