onsdag 19 december 2012

Fångad av en stormvind


Ibland blir det inte som man har tänkt sig. Inte kunde jag tro att årtiondets värsta snöstorm skulle dra förbi, när man på nyheterna hade sagt att den just bara skulle dra förbi. Allt är ju relativt...

I fredags kväll började det blåsa upp och jag tänkte då att jag skulle vänta på att ovädret skulle försvinna under natten och göra några ärenden jag hade på lördagen i stället. I lördags när jag vaknade och tittade ut var det som att världen förvandlats till en katastroffilm. Jag vet inte hur mycket snö som kommit under natten! Eftersom vi var bjudna på traditionsenlig glöggkväll/glöggprovning hos goda vänner på kvällen behövde jag verkligen ta mig till stan för att handla blommor och lite annat, men så länge det var oplogat gick det inte att ta sig ut med bilen.

Klockan 14.00 hade jag fortfarande inte sett röken av någon plogbil och gick ut för att skotta fram bilen. Sedan började hela den vådliga färden med att jag såklart körde fast på gatan utanför och fick skotta igen! Jag kom i alla fall ner till stan till slut och kunde handla det viktigaste, sedan började en ny vådlig färd med bilen som slutade med att jag körde fast igen.
 

H tog sin bil som är mycket högre och dessutom fyrhjulsdriven för att hämta mig så jag skulle slippa gå hem i snöstormen. Vi lämnade min bil åt sitt öde och hann inte mer än det förrän vi körde fast igen... :-). Det låter kanske konstigt, men vid det här laget var snön KNÄDJUP och det var riktig blötsnö som föll, så det var kanske inte så konstigt. Vi fick plumsa hem tillsammans för att byta om och fixa till oss inför glöggkvällen.

När vi skulle ge oss av igen fick vi plumsa tillbaka till H:s bil och nu var stora vägen plogad så det gick relativt bra att köra. Men... med den storm som rasade var det egentligen inget lämpligt väder att ge sig ut i...

Vi hade som tidigare år jättetrevligt på glöggprovningen, värdinnan har alltid noggrant utvalda tilltugg till varje glöggsort för en optimal smakupplevelse. I år var det sju nya glöggsorter som provades och till det fick vi olika smaskiga röror till pepparkakorna, samt rullar av parmaskinka med ostfyllning, dadlar som var inrullade i bacon och sedan stekta samt mycket mycket mer.
 

Nästa dag tänkte jag ge mig hem tidigt för jag hade en hel hoper med paket som skulle packas och skickas. Det visade sig vara lättare sagt än gjort! Snön hade fortsatt vräka ner under hela natten och även under söndagen, så var den knädjup tidigare kan ni tänka er...

Så sent som klockan 16.00 på eftermiddagen hade inte någon plogbil eller traktor plogat och då fick jag nog av att vänta, så jag gav mig ut i ovädret och började plumsa de 150 metrarna till bilen. Snön var lårdjup!!! H sa att han kan inte minnas att det har snöat så här mycket under en och samma helg under de senaste 20 åren! Eftersom snön räckte ända upp till låren blev det en mödosam färd till bilen och bilen syntes knappt när jag till sist kom fram. Det såg ut som att det var en snöhög bara, man kunde inte se att det fanns en bil under all snön.

Väl hemma igen så stöp jag i soffan av ren utmattning. Jag hann inte pynta och fixa på tredje advent som jag hade tänkt mig, men något som kändes skönt var att jag i alla fall har hunnit tvätta upp alla gardiner, alla sängkläder, sofföverdragen och alla kuddfodral! Det luktar så rent och fräscht och dessutom har jag köpt nya gråbeiga pälskuddar till soffan, Mollie och Noomi fick ju mina gamla som ni kanske minns :-).


Jag packade paket till tre på natten och igår kväll var jag uppe och packade lika sent igen (!). Det ramlade in beställningar hela kvällen vilket kändes jätteroligt, det ska vara lite julrusch så här veckan före jul! :-) Det kändes så skönt att kunna skicka de sista paketen igår, för då finns det god marginal för paketen att komma fram före fredag. Tack alla ni som valt att köpa julklappar, julpynt och annat hos Aunt Molly's, hoppas att julklapparna kommer att bli uppskattade! Jag blir så glad och rörd över att så många hittar till lilla mig och TACK snälla ni som återkommer gång på gång :-).

Ja, sen hände olyckan... de skrapade vägarna häromdagen och i och med att det samtidigt föll snöblandat regn blev det förrädiskt halt på backen. Jag hade just kommit ut och hann inte ens tänka något, utan PANG så låg jag på rygg på vägen och fattade ingenting! Tyvärr stukade jag handleden som svullnade upp och blev blå, men tur i oturen så tycker jag att den känns bättre för varje dag. Dessvärre slog jag i bakhuvudet också och knyckte väl till nacken när jag föll. Nacken känns inte bättre, utan känns snarare sämre och sämre... tur att jag är ledig från jobbet från och med fredag! :-)

Därför har det varit lite tyst på bloggen den senast tiden, jag har självklart prioriterat paketeringen och med en stukad handled på det så blev det inte någon lucköppning förrän igår kväll, dock bara på facebook. Men om ni kikar in i butiken i dagens lucka, finner ni fyra finfina erbjudanden! Från och med i morgon blir det lucköppning varje dag som vanligt ända fram till julafton :-).

Önskar alla en lugn och fin vinterkväll utan snöstormar och halkiga vägar!

Många kramar
Bitte

4 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Oj oj oj så besvärligt ni haft med snön och vilken otur du hade som halkade omkull. Hoppas att du kryar på dig och att du inte har någon bestående skada i nacke/rygg. Kul ändå att det har varit mycket julhandel i butiken.
Kram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men jösses, vilket väder. Och jag som tyckte vi fick mycket snö! Illa att du halkade, ryck i nacken är inte bra, hoppas det blir bättre nu iställetr för sämre. Har allt undrat när det inte dök upp luckor. Var rädd om dig nu.
Kramar
AnnaMaria

Familjen Zaar sa...

Usch & fy ! Vilka äventyr du har varit med om ! Hoppas nu att nacken blir bättre...inte kul !
Vi har haft nollgradigt & vårt gamla hus ser ut som ett ishus !
Snön är dock kvar men som klister, inte lätt att skotta ! Nu ser det ut som det ska bli kallare & då gäller det att se upp så att man inte hamnar i backen som du.
Må så gott & ta hand om dig !
Kram Anki

Huset nummer tio sa...

Men oj då, lider med dig. Ja tänk vad en ljuvliga snön kan ställa till det. Skönt att handen känns bättre och hoppas att nacken också gör det snart.

Ta hand om dig
Kram
Annie