söndag 2 december 2012

Äntligen första advent!


Idag klarnade det äntligen upp och av snöstormen som härjade för fullt under gårdagen syntes nästan inte ett spår, förutom all snö som kommit :-). Det var så härligt att se den ljusblå himlen och solen tittade till och med fram en liten stund.

Jag hann inte riktigt med allt som jag hade tänkt inför första advent, men jag får väl fortsätta mitt pyntande till veckan i stället. Några adventsstjärnor hann jag i alla fall hänga upp...


... och årets adventsljusstake hjälptes jag och Mollie åt att göra under gårdagen medan Noomi och husse gjorde ärenden. Först trotsade vi snöovädret och gav oss av till stan för att köpa mossa, hyacinter och annat grönt. Mollie fick vänta i bilen medan jag gick till blomsteraffären, sedan hämtade jag henne och så SPRANG vi genom stormen till djuraffären som jag hade lovat henne. Molle fick lite lördagsgodis och jag "fick" tre kassar fulla av grönt som jag pyntade med när vi kom hem :-).


Först band jag några kransar av eucalyptus, jag brukar nästan alltid göra kransar av lingonris men ombyte förnöjer heter det ju :-). Min fina fjällripa fick en hedersplats i köket och fick en krans runt halsen, hon ser nästan ut som hon vunnit Vasaloppet ;-). Alla ljusstakar fick också nya små manschetter av eucalyptus.

Min fågelbur pyntade jag med hyacinter, mossa och enris, men de bilderna blev så suddiga så jag får visa er den en annan dag i stället.


Årets adventsljusstake har en stomme som är formad som en oval krans av metall, den har fyra ljushållare och vackra blad och rosor av gråbeige metall. Jag virade eucalyptus kring stommen och stack sedan in små kvistar av prydnads-en här och var. Jag lade sedan kransen på en stor gammal nysilverbricka och i mitten placerade jag mina vackraste julkulor av fattigmanssilver.

Doften av eucalyptus är nästan oslagsbar, tillsammans med enkvistarna spred adventsstaken en ljuvlig och frisk doft här hemma :-).


Vanligtvis brukar jag använda mossa och granris när jag pyntar, men eucalyptus och en gav arrangemanget en ton av sydligare breddgrader. Stommen kommer jag att använda även under andra årstider och dekorera med vad naturen har att bjuda på då!

Innan det mörknade tänkte jag ta fler helhetsbilder av adventsljusstaken, men märkte då att Mollie började bli less och uttråkad och därför började "motarbeta" mig ;-). Hur jag än vände kameran fanns alltid hon i bakgrunden, när jag piffade till kuddarna i soffan "råkade" hon putta ner dem på golvet och så vidare. När jag till sist sa åt henne på skarpen att sluta och trodde att jag skulle kunna ta en bra helhetsbild, såg jag plötsligt åtta ljus i stället för fyra genom kameran! Det var Mollie som "råkade" ligga på rygg i soffan med benen i luften... hmm... :-).

Med önskan om en lugn och stämningsfull kväll!

Många kramar
Bitte

2 kommentarer:

Familjen Zaar sa...

Fint & stämningsfullt som vanligt ;)
jisses vilken kyla vi har & snö ! Riktig julstämning alltså ;)
Ha en härlig vecka !
Kram Anki

Huset nummer tio sa...

Så många vackra inspirerande bilder som vanligt, busig den där Molly är;)

Önskar dig en härlig start på den nya veckan
Kram
Annie