fredag 2 november 2012

Med önskan om en fin allhelgonahelg!


Aldrig tänds det väl så många ljus som under Allhelgonahelgen. Jag tycker att det är så vackert och stämningsfullt när man åker förbi en kyrkogård på Allhelgonaafton och ser alla tända ljus som brinner i novembermörkret. Det är en helg när man kanske blickar tillbaka, blickar inåt och tar det lite lugnare än annars.


Vi fick ju snö förra veckan och det var vitt och fint överallt, men de senaste dagarna har det spöregnat så nu är det mörk höst igen. Det är inte klokt hur svart det blir tidigt på eftermiddagarna! Hur många lampor jag än tänder inomhus så känns det som att det är alldeles för mörkt...


Idag har jag tänkt väldigt mycket på morfar som inte finns här på jorden längre, men som kom att bli en av de mest betydelsefulla personerna i mitt liv. Morfar skulle ha varit 106 år om han hade levat idag, men om han hade suttit här bredvid mig nu så tror jag inte att vi hade känt oss äldre än på fotot. På något sätt så åldras inte själen, hur gamla och skrynkliga vi än blir.

Fast jag bara var några år då, kan jag fortfarande minnas hur det kändes när morfar bäddade ner mig i hästsläden med varma filtar och fårskinn, doften av häst och hur höst- och vinterkylan bet i kinderna när det bar iväg. Jag, morfar och hästen. Jag minns också varenda vrå av ladugården på bilden, det nötta timret, doften av kor och hästar och hur gott det lät när de mumsade på hö och havre. Tänk alla timmar jag tillbringade i den där ladugården, ofta inne i nordsvensken Hemfiggs box :-).

Allt har sin tid och åren försvinner alltför fort, men jag är så glad och tacksam för all den tid jag fick hos mormor och morfar och för alla vackra minnen jag har kvar.

Ha en riktigt fin allhelgonahelg!

Många kramar
Bitte

4 kommentarer:

"Hemmet är min vrå" sa...

Ja vi får denna helg tänfa ljus och tänka på de som inte finns bland oss längre. Ha en fin helg. Kram Mimmi

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint foto på dig och din morfar, du har lyckliga minnen.
Ha en lugn fin allhelgona
Kramar
AnnaMaria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Minnesvärda och kloka ord! Önskar dig en fin Allhelgonahelg!
Kram,
Regina

Anneli sa...

Så fint du skriver om dina fina minnen av din morfar och när du var en liten Bitte ♥ Visst är det fantastiskt att vi har våra minnen när våra nära och kära inte finns här på jorden längre.
- Men dom är ju ständigt vid vår sida ändå, och det är stor tröst och lycka att veta.
Ha det gott och sköt om dej och
dina fyrbenta sötingar !
Kram / Anneli
(Här är godagott att vara ! )