måndag 19 november 2012

Detaljer...



Ingenting kan nog fånga mitt intresse så mycket som vackra detaljer. Jag har ju sålt ett flertal vackra krön och utsmyckningar i butiken, men självklart behåller jag en del saker själv också, även fast jag ofta inte riktigt vet vad jag ska använda sakerna till. Känns det igen? :-) Jag har varit krasslig på sistone, men igår pysslade jag på lite i köket och flyttade om saker.

Ifjol fick jag tag på något snidat och cremefärgat som jag tror är menat att göra en stor bricka eller spegel av. Det finns nämligen två likadana "halvor" och utrymme mot bottenplattan att skjuta in ett ovalt spegelglas. Halvorna har bara legat nerpackade sedan jag köpte dem, men i helgen tog jag fram dem och de står nu på bänken i köket. Den ena halvan hängde jag upp med grovt hampasnöre och så fick en vacker julängel hänga där också.


För ett tag sedan fick jag tag på en sån vacker terrin, det är en Rörstrand från 1800-talet och just den här modellen är lite ovanlig. Dessutom är terrinen i absolut toppskick, den har aldrig använts och ser helt ny ut efter alla dessa år. Jag har inte bestämt mig än för om jag ska sälja den eller behålla den, så tills vidare lade jag lite mossa i den och en julgranskula längst uppepå (!).

Terrinen har så vackert formade handtag, handmålade i milda höstfärger med en liten guldton i. Tänk vad fint det skulle ha varit att fylla den med färgsprakande höstlöv och kanske rosor i samstämmiga färger? Något för nästa höst kanske ;-).


Det följde också med en liten skål på fot i samma serie, den är dock använd och färgen är lite sliten men den är hel och fin. Jag ställde en krona i den framför den stora antika oljan som står på bänken större delen av året, förutom under sommaren då jag är rädd för att det starka solljuset (söderfönster) ska bleka den onödigt fort.

Det blev några Mozart-kulor till eftermiddagskaffet, jag tycker att de är så goda! :-) Dessutom påminner de mig om den allra första gång jag åt dem, det var när jag som 18-åring gav mig ut på en mycket äventyrlig tågluff och åkte till Österrike med ett första stopp i Salzburg. Självklart besökte jag Musikuniversitetet Mozarteum och då en stor konsert pågick när jag kom dit, smet jag upp på övervåningen och in i ett av de många vackra övningsrummen. Vilken dröm att sitta och spela där en stund! Rummen var små och helt vitkalkade från golv till tak. I varje rum stod en svart Steinway-flygel och det fanns ett enda litet runt fönster, när man tittade ut såg man det medeltida borgen Hohensalzburg på andra sidan floden. 

Det var egentligen så att man som besökare absolut INTE fick gå upp på andra våningen... hmm, "detaljer"... ;-).


Tillbaka från drömmarnas Salzburg till mitt lilla dockkök i Härnösand :-). Jag har blivit helt förälskad i de här vackra handgjorda pappersblommorna från Jeanne d'Arc Living och har bestämt mig för att några ska få pryda min julgran i år! Jag håller tummarna för att jag hittar resten av julgranspyntet, det gjorde jag nämligen inte ifjol :-(. Jag har några gamla och sagolikt vackra cremefärgade rosetter av papier maché i min ägo och jag måste bara hitta dem i år! De skulle vara så fina tillsammans med de här blommorna och så kanske några julgranskulor i milda färger.

I år tror jag alldeles bestämt att min jul kommer att vara cremefärgad och lite French Chic :-).

Ha en fin start på veckan!

Många kramar
Bitte

5 kommentarer:

Hanna sa...

så fina bilder. Kronan, helt underbar.
Ha en fin måndagskväll!
Kram
HAnna

idémakeriet sa...

O din julgran kommer säkert att bli hur fint som helst.
De där handgjorda pappersblommorna var ju urläckra. DE tjejerna är ju bara så himla duktiga.
Du gör helt rätt i att behålla än så länge terrinen för dig själv, sälja kan man ju alltid:)
Ha det så gott vännen.
Kram Gerda

Huset nummer tio sa...

Åh så många vackra ting. Så härligt att hitta tillbaka till dig igen, tack för att du lämnade en kommentar hos mig så att jag blev påmind om din ljuvliga blogg (kan inte begripa hur jag kunde missa att lägga dig på min blogglista) Åh så roligt att vara tillbaka.

Önskar dig en helt ljuvlig dag
Kram
Annie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Nu beskrev du din kommande gran så fint så jag föll handlöst, hade tänkt ha rävar i granen men det här lät väldigt vackert. Din terrin är sagolikt fin, har aldrig sett den dekoren.
Varm kram
AnnaMaria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Glömde skriva krya på dig
Kramar
AM