tisdag 13 november 2012

A rainy day in Bispgården


Direkt när jag slutade jobbet i lördags gick jag hem och hämtade Noomi, rafsade ihop det nödvändigaste och började köra norrut mot Bispgården. H och Mollie var redan där, för vår lilla Mollie var uttagen till regionmästerskapet i harjakt! Norrlandslänen från Hälsingland och ända upp till Riksgränsen skulle i helgen mötas i en prestigefylld kamp i harskogen och det var inte lite som stod på spel... en plats i SM-finalen på Gotland i december...

När jag kom till Bispgården sent på lördag eftermiddagen fick jag veta att det gått hyfsat för Mollie under dagen, men det var några hundar som hade högre poäng än henne. På söndagen gällde det alltså...

H och Mollie gav sig av tidigt på morgonen tillsammans med "deras" domare och jag och Noomi somnade om och sov så sött :-). Någon timme senare väcktes jag av att telefonen ringde, det var H som sa att Mollie drev hare längs en väg med en sån fart så att han och domaren inte hade någon som helst chans att hinna ifatt henne. Därför ville han att jag skulle försöka genskjuta henne med bilen och koppla upp henne innan hon nådde bron och kraftverket. Noomi och jag kastade oss i bilen och gav oss ut på en resultatlös jakt. Ingen Mollie så långt ögat kunde nå, efter en lång väntan åkte vi till sist till en mack och köpte frukost i stället :-).


Det här vackra huset var vår utsikt när Noomi och jag mumsade på renklämma och drack kaffe i bilen. Ja, Noomi drack inte så värst mycket kaffe ;-). Inte en helt fel frukost och inte en helt fel utsikt! Trots att det regnade och var grått kunde jag inte undgå att märka att det finns en hel del STORA och otroligt VACKRA gamla hus i Bispgården. Var och varannat hus liknande det på bilden ovan, här kan man prata om snickarglädje!

När vi hade ätit klart bestämde jag mig för att åka till den thailändska paviljongen eftersom jag ändå var så nära. Jag har länge velat åka dit, men det har aldrig blivit av. Förrän nu! :-)
 

Jag körde ca en halv mil på slingrande kringelikrokvägar och så plötsligt uppenbarade sig paviljongen som en vacker färgklick i novemberdiset. Det såg ut som att den bara ramlat ner från himlen, mitt i den norrländska och otroligt nationalromantiska omgivningen. Stilkrock när den är som bäst :-).

Hela historien om hur thailändske kung Chulalongkorn besökte Sverige och Ragunda år 1897 är så osannolik, men sann :-). Oscar II ville visa honom andra delar av Sverige än bara Stockholm och valet föll på mellersta norrland eftersom kung Chulalongkorn var intresserad av sågverksindustrin. På vägen upp övernattade sällskapet på Hotell Appelbergs i Sollefteå (har de någonsin haft så fint främmande sedan dess?) innan man dagen efter fortsatte mot Bispgården och Utanede (där paviljongen ligger).

Och nästan exakt hundra år senare påbörjades bygget av den vackra paviljongen, den enda i sitt slag utanför Thailand!


Efter att ha stått i regnet och tittat på paviljongen en stund, började vi åka tillbaka mot Bispgården. På vägen fick jag syn på ett märkligt men otroligt charmigt övergivet hus. Jag vara bara tvungen att stanna och ta några bilder av det :-). Medan regnet strilade hörde jag min lilla Mollie skälla nere i dalgången och jag höll alla tummar och tår för henne!

Ser ni de otroligt vackra pardörrarna nere till vänster? Men... det verkar som att man går in i huset genom dörren som sitter mellan de två fönstren på övervåningen, för det finns en trappa som är bortflyttad från huset.
 
Och ser ni snickerierna ovanför fönstren och utsmyckningarna mitt fram under taksprånget? Och de vackert utsirade spirorna på taket? :-)

Huset ser så ledset och ensamt ut, tänk om någon kunde förbarma sig över det...


Det här vackra huset ligger nästan mitt inne i samhället, ser ni balkongen! :-) Tyvärr har det med åren tillkommit en hel del som försämrar omgivningen kring huset, för jag tror inte att det fanns ett järnvägsspår så nära huset när det byggdes, inte heller en massa elledningar....


Noomi och jag väntade och väntade och VÄNTADE och medan vi väntade ytterligare på att tävlingarna skulle avslutas, promenerade vi omkring en timme i regnet. Då såg jag det hus som nog blev min favorit, en blekrosa skönhet med snickerier som tog andan ur mig :-). 

Efter promenaden åkte vi tillbaka till rummet och somnade och sov sedan ända tills H och Mollie kom tillbaka. Regnvädret gjorde att det inte blev något prisdrev varken för Mollie eller för de flesta av de andra hundarna och eftersom det var några som hade bättre resultat än Mollie sedan lördagens tävling, gick inte Mollie vidare till finalen. Däremot gick den andra beaglen från vår klubb vidare till final, vilket var jätteroligt! Efter Mollie var ju såklart han den som vi hoppades på skulle gå vidare, så nu håller vi tummarna för Ozzy i december! :-) 

Det blev en intensiv och otroligt spännande helg med många intryck och Mollie var så duktig och visade sån kämpaglöd trots att det gick som det gick. Min lilla tjej :-). 

Ha en fin vecka!

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

God morgen ! Sommeren for to år siden , sier mannen min at jeg tror vi drar på ferie til Sverige. Hmm i alle dager hva skal vi der , tenkte jeg. Men vi ble helt hektet altså på Sverige , bare elsker det !! Vi var i området ved Bispgården og så mange nydelige gamle hus , såå fine ! Vi reiste tilbake samme veien i år og var også denne gangen innom det gamle koselige huset til antikvaren og konen hans. Så spennende ! Den Thailandske pavilijongen så vi
også. Masse koselige loppis steder i området rundt der. Ha en fin dag ! Klem

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till Mollie, bra kämpat. Nästa gång tar hon hem hela klabbet. Och vilka hus! Håller med om det sista, där skulle jag gärna bo. Lite stort när man ska städa, men vilken veranda och balkong!!
Nospuss till Mollie som var så duktig.
Kramar
AnnaMaria

ejmis sa...

Tänk så många vackra, men tyvärr övergivna, hus det finns.

Hajan sa...

vilken intressant berättelse du
talat om för oss. Jag har hört den förut om paviljongen.Det är inte klokt så roligt sådant är.
Husen var gudomligt fina,vilken snickar glädje.
Det var jui kul att en hund gick vidare i er grupp.
tack för Du delar med Dig

Familjen Zaar sa...

Vad sjuk man kan bli av hus !!!! Det finns ju så många helt underbara hus ! Att de bara kan stå & förfalla... Önskar att man kunde köpa allihop & renovera upp dem, vilken dröm !!! ;)
Ha en härlig slutkläm på veckan !
Kram Anki

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ibland har man så mycket och göra så det går i helfart all vaken tid, det är ofta då kroppen säger ifrån och man blir sjuk. Vila dig mycket nu.
Kramar och krya på dig
AnnaMaria

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Känns så längesedan jag tittade in till din fina blogg men nu skall jag ta igen missade inlägg, passar bra eftersom jag håller på att kurera mig med piller och varma drycker för att snabbt som bra den få Teneriffa-bacillerna att lämna min kropp.
Ha det gott kära vän!
Raina

Fågel Blå sa...

Åhhh så fina hus!!!!
hoppas du kryar på dej,,
ha en fin helg!

Kramar Kathrine