fredag 12 oktober 2012

Underbara höstdagar!


Vilka underbara höstdagar vi har haft här, gårdagen var kanske höstens vackraste och soligaste dag så här långt! Jag är ju född på hösten och är ett höstbarn ut i fingerspetsarna, såna här dagar lever jag upp och dansar fram bland höstlöven :-). Det är nu naturen är som vackrast, precis innan alla vackra löv blåser och regnar bort. Däremot gillar jag inte att det mörknar så tidigt på kvällarna och ljusnar så sent på morgnarna, dagarna blir så korta och plötsligt ska alla vardagssysslor göras i mörker...


Det blommar fortfarande på många ställen trots att vi är inne i mitten av oktober, inte minst i stadsparken där jag och Mollie och Noomi ofta tar våra lunchpromenader. Igår såg jag flera stora vita rosor i full blom, samt blommande bleklila åkervinda och skira små blåklockor som tittade fram bland höstlöven (!).


Jag läste häromdagen att man förr i tiden sa att "många stora tistlar förebådar en behaglig höst". Även fast temperaturen sakta men säkert sjunker ner mot nollan, måste jag säga att det är rätt ljummet och milt på dagarna. Jag har hela sommaren reagerat på att det är så "uppväxt" på många ställen i år, till skillnad från tidigare år. Till exempel på vägen till sommartorpet har ogräs, tistlar och digitalis växt så höga den här sommaren så att de skymmer mycket av den utsikt man tidigare hade över åkrar, ängar och betande kor. Det gamla ordspråket kanske stämmer?


Tänk att höstlöv är så vackra!  Jag älskar höstens mustiga och varma färgskala, ögat dras onekligen till de här färgerna. Jag har säkert skrivit det förut, men ända sedan jag var liten har jag älskat att springa runt bland höstlöv :-). Nu gör jag det tillsammans med Mollie och Noomi och bryr mig inte det minsta om folk tittar och tycker att man är knäpp! Är vi i närheten av Domkyrkan, brukar vi dessutom alltid gå till fontänen som finns där bredvid och springa runt på fontänkanten... fortare och fortare och fortare och man får inte trilla i! ;-)


Längst upp i Stadsparken står Carl Michael Franzén staty tillsammans med sina två döttrar. Han ser förmanande ut och de sitter så snällt i sina 1800-talsklänningar och funderar medan de blickar ut över parken. Här brukar vi strosa runt innan vi fortsätter mot havet...

Igår blev jag gräsänka igen, har ni hört den förut? ;-) H med kompanjon reste till Kina och idag sms:ade han att han redan frossar i koreansk och kinesisk mat. Hmm. Nåja, jag och småflickorna åt portergryta med ris till middag och det var inte dumt det heller ;-).

Önskar alla en underbar helg i höstsolen! :-)

Många kramar
Bitte

3 kommentarer:

Lisa-Maja sa...

Höstens färger är oslagbara, det är verkligen vackrast!!! fast jag har svårt för hösten, när alla blad ligger på marken och när mörkret redan kommer klockan tre på eftermiddagen, då är det tungt. Men många ljus och att elda i kakelugn och kamin gör det lite lättare.

En underbar helg till Dig också!
kram lisamaja

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ljudet när man sparkar runt i löv är ett sånt där må-bra-ljud, jag får mina ryck också. Ser nog en aning konstigare ut, du har i alla fall hundarna som alibi. Det där med fontänen skulle jag gärna vara med på. Underbara höstbilder har du tagit. Hoppas det med tistlarna är sant, det får gärna vara höst fram till advent. Men här hotar dom med snö på tisdag, så jag håller på tistlarna.
Kramar
AnnaMaria

Nattugglans Foto sa...

Hej Bitte
Fina höstbilder du tagit med härliga färger och ljus.
Ja dessa dagar är helt fantastiska.Man kan lätt vara ute i flera timmar i sträck och bara njuta.
Men de mörka kvällarna gillar jag inte.Hua.Mörker över huvudtaget skrämmer mig lite...
Kram Kicki