onsdag 31 oktober 2012

Halloween in Wonderland

 Foto: www.countryliving.com

Så var den här - årets allra rysligaste dag, den allra sista höstdagen. Den 31 oktober började de gamla kelterna fira sin största högtid Samhain, som egentligen var en slags skördefest och ett avsked till sommaren. Just den här natten trodde man att gränsen mellan de levande och de dödas värld var extra tunn...


För att ni ska bli ordentligt uppskrämda ikväll ska ni få följa med mig ner till Underlandet en liten stund. Det första som möter er är den ruskiga och gigantiska Cheshirekatten som sitter hopkrupen i ett träd och lurar och det hjälper inte om ni skriker "schas, katta!"...


.... kanske går ni vill bland de multnande löven i det nattsvarta mörkret, i Underlandet finns det inget höger, vänster, framåt eller bakåt och inget är vad det ser ut att vara...


 ... var på er vakt och akta er för guds skull för den ondskefulla Hjärter Dam, så hon inte får syn på er och skriker "Hugg huvudet av henne""...


 ... stöter ni på den vita kaninen, så följ den! Den vet vägen ut, men har väldigt brått...


 ... när ni skymtar vägen ut, träffar ni kanske på den märkliga Hattmakaren. Låt honom inte locka er in i hans lilla stuga på en kopp te, han är nämligen inte den han ser ut att vara...


 ... spring mot utgången!

Nattens slöjor är som tunna fjärilsvingar, allt är en dröm, allt är en mardröm. I morgon går solen upp på himlavalvet och då gryr det keltiska nyårets första dag, vintern är här och allt är frid.

Sov gott alla rara! ;-)

Många kramar
Bitte

5 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Åhhhhhhhhhhhhhh sä vackra bilder, jag njuter!
ha det så gott kära du!
Ps,tack för gåvorna i paketet!
du är för go!
Kramar Kathrine

Hajan sa...

Det var inte lite Du kunde,
Huvaligen det är nästan så man
bliver lite ängslig.
Nej jag bara skojar det var roligt astt läsa.

tack

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hur hittar jag vägen sa Alice, ja vart ska du sa kaninen. Det vet jag inte sa Alice, då spelar det inte någon roll vilken väg du tar sa kaninen....sån känner jag mig idag, som Alice, väldigt velig. Är ledig och försöker hinna precis allt, blev ju inget när jag var sjuk. Har i alla fall hämtat paketet, tusen tack och tack för jättefina kort. Flaskorna blir perfekta. Jättefina askar har du gjort också med underlandet-motiv.
Stor kram
AnnaMaria

Helena sa...

Inte för att jag känner för att välkomna vintern ännu. Men jag har nog inte mycket till val eftersom jag vet att snö väntar mig när jag kliver av tåget i Hudiksvall. Härligt inlägg. Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Bitte
Har precis varit till tippen med skräp, precis när jag drog ut tomlådan från dig ur bilen fick jag se en mozartkula. Tur och väl hade jag inte hoppat på lådan, så jag hittade två gotter till. Tack, det blir smasken ikväll.
Kramar och ha en skön helg
AnnaMaria