tisdag 9 oktober 2012

Brända Barn


Är det någon mer än jag som minns Sundsvalls-bandet Brända Barn från början av 80-talet? Det namnet fick en helt ny innebörd när jag packade upp dagens leverans av viktorianska små babyhättor....

Det var speciellt hättan på bilden ovan jag längtade extra mycket efter att få se på riktigt. Jag tycker så mycket om modellen, för den visar hela pannan och så är det fullt av tyll, spetsar och små sidenband längst upp. Hättan är av siden och har de mest ljuvliga broderier ton i ton, men jag visste också att den skulle vara "lite trasig"....


 ... allt är ju relativt. "Lite trasig" för mig betyder att den kanske har små revor eller liknande i tyget eller i spetsarna, men inte att den är BRÄND!!! Jag bara gapade när jag såg den, det har helt enkelt brunnit i den i nederkant! Man kan tänka sig att den kanske har haft långa band som knyts under hakan och att det är dessa som fattat eld, eftersom brännskadorna ser ut som de gör.

Jag hoppas verkligen inte att bäbisen var i hättan när den brann!!!


Ja, förutom den här brännskadade gamla skönheten (som jag väl får behålla själv) så var det än en gång en ren njutning för ögat att packa upp de här antika textilierna. Jag bara älskar blekta pudriga nyanser i inredning och annat :-). Det är inte klokt vilket arbete man lade på babykläder förr i tiden! Jag blir alldeles förstummad när jag ser de vackra broderierna, spetsarna och de här tunna och skira tygerna som var till för att skydda små ömtåliga babyhuvuden.

Självklart var det inga "vanliga" människor som hade råd att införskaffa såna här kläder och det är tack vare att de är sparsamt använda som de finns kvar idag! Samtidigt som de är ett stycke historia är det en hisnande tanke att de kanske skulle kunna användas igen, såhär 150 år senare... :-).

Nåja, kanske inte den brända då ;-).

Många kramar
Bitte

3 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Man undrar verkligen vad som hänt...hur den lilla babyhättan blivit bränd...

Kram,
Regina

Mamma C sa...

Får vi verkligen hoppas att den lilla babyn inte var i mössan när den brann.
Kram Mamma C

Ninja sa...

Oj, vilken historia det blev, men vi får hoppas att den blev bränd på annat sätt...