tisdag 25 september 2012

Städning och superbra torkställen


En morgon när matte var i badrummet kom Mollie och jag på att vi skulle busa med henne. Matte hade lagt fram sina kläder på sängen så vi sprang in dit och tog hennes underkläder och sprang sedan fort fort in i vardagsrummet med dem. Vi grävde ner dem i soffan precis i samma stund som matte gick in i sovrummet igen. "Vad konstigt", sa hon där inifrån. Sen gick hon in badrummet igen. "Nämen", sa hon och sen hörde vi hur hon gick mot vardagsrummet.

Det var så himla spännande att se om hon skulle kunna spåra underkläderna så vi började hoppa runt och busa med henne. Matte sa att vi var hennes små knasfior och sen började hon leta. Hon är inte så bra på att spåra, men rätt bra på att hitta grejer. Matte letade i soffan och så hittade hon underkläderna. Det var SUPEJKUL när hon letade! Mollie och jag blev alldeles vilda och började skälla och göra superhöga skutt.

Matte tycker att det är superjobbigt med all städning. Därför tänkte jag en dag att jag skulle hjälpa henne lite, så att hon inte behöver göra allt själv. Jag började med att plocka ihop alla våra leksaker och lägga dem i en hög på vardagsrumsgolvet. Efter det plockade jag ihop lite grejer som matte hade slängt runt hela huset och lade dem ovanpå högen. Sist av allt gick jag in i våran brorsas rum, för han är inte så bra på städning och glömmer alltid kvar saker när han åker iväg.
 

Jag kröp under hans säng och hittade flera saker. Det var väl det jag visste! Jag hittade en smutsig strumpa och två papper. Hur tänker han som? Ska han ha bara en strumpa på sig i skolan? Jag lade alltihop ovanpå högen och sen väntade jag på att matte skulle komma hem från jobbet.

När matte kom hem sprang jag emot henne och viftade på svansen, det var så spännande att se om hon skulle bli glad eller inte. Matte märkte på en gång att jag hade gjort något, så hon började gå mot vardagsrummet och stannade när hon såg den stora högen mitt på golvet. "Vad har du gjort Noomi?", frågade hon. Städat, ser du väl! Matte stirrade på högen superlänge, sen var det som att hon förstod. Matte blev så glad så hon nästan började gråta. Hon lyfte upp mig och gav mig tusentals kramar, sedan sa hon att jag var världens snällaste och kramade mig jättelänge. Sen fick jag SUPEJMYCKET godsaker!

Ibland börjar det spöregna i vårat badrum, det är så otroligt märkligt. Det märkligaste av allt är att matte inte tycker om när det spöregnar utomhus, men så fort det börjar spöregna i badrummet ställer hon sig mitt i regnet. Hon står där och sjunger, men det låter väldigt sorgligt så jag brukar hoppa in till henne så att hon inte behöver stå där alldeles själv i sorgligheten.

Matte brukar försöka stoppa mig, för hon säger att hon inte orkar med något extrajobb. Hon säger att jag är snäll som vill vara med henne, men att jag inte behöver. Den här gången stoppade hon mig igen, men sen tänkte jag att hon inte skulle behöva vara ensam, så jag hoppade rätt in i regnet! Det är otroligt jobbigt att vara i spöregn, för man måste blunda superhårt så man inte får skum i ögonen. Matte såg lite orolig ut och sa att jag fick lov att stanna kvar så att hon skulle kunna torka mig ordentligt när det slutade regna.


Det var då jag kom på det! Jag kunde ju faktiskt torka mig själv så att hon inte skulle få en massa extrajobb. Jag hoppade direkt ut ur spöregnet fast matte ropade efter mig och lät jättearg. Jag sprang rätt ut i hallen och stannade där för det bara rann vatten om mig. Jag skakade på mig några gånger och sen upptäckte jag något märkligt när jag tittade på hallspegeln. Det såg ut som att det var spöregn på rutan! Jag slickade lite på vattnet, det var SUPEJGOTT! 

Det var då jag kom på ett SUPEJBRA torkställe. Jag sprang rätt in i sovrummet och fram till sängen. Mollie och jag har lärt oss ett knep för att krypa in under överkastet: man sätter in huvudet under överkastet och täcket, sen knycker man med huvudet tills täcket är på halva ryggen ungefär, då kan man jättelätt hoppa in under täcket. Plötsligt hörde jag hur matte ropade på mig, hon lät SUPERARG! Hon kom in i sovrummet och jag låg alldeles stilla under täcket. "Jag ser dig Noomi", sa hon. Jag begriper inte hur hon kunde se mig när jag inte rörde mig?

Matte gick fram och drog bort överkastet och sa att jag genast skulle hoppa ner från sängen. Hon sa att hon VEJKELIGEN INTE orkar med sånt här extrajobb. Då blev jag riktigt sur på henne!!! Först säger hon att hon inte orkar med något extrajobb och när jag försöker hjälpa henne och torka mig själv blir hon sur på mig!! Jag vägrade att gå ner från sängen och då drog matte ner mig och sa att jag genast skulle följa med in i badrummet. Jag VÄGRADE så hon bar mig in i badrummet.

När hon hade torkat mig, började hon att borsta tänderna och jag satt kvar bakom henne och surade. Plötsligt kände jag att jag var superkissnödig, men jag sa ingenting för de älskar väl när bäbisen måste gå ut och frysa lillrumpan av sig! Så jag kissade på golvet i stället. Plötsligt skrek matte till när hon klev bakåt och mitt i kisset. Hon blev supersur och sa att hon hade väl aldrig kunnat tro att jag skulle sätta mig och kissa alldeles bakom henne. Nej, och JAG HADE VÄL ALDRIG KUNNAT TRO att hon skulle kliva mitt i det! Hon får väl se sig för!!!

Hälsningar
Noomi

5 kommentarer:

Hem Ljufva Hem sa...

Hahaha...barnboksförfattare är ngt du borde satsa på.Du har verkligen en förmåga att måla upp ett kul scenario i ord.Du är jätteduktig på det...
Kram Kicki

Hanna sa...

så fin.
Ha en fin kväll!
Kram
Hanna

Annelie sa...

Ja du Noomi, inte alltid som de där "två-benta" förstår när man försöker vara hjälpsam.


ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det blir inte alltid som man tänkt, fast det var bra tänkt. Det är så roligt och läsa, världens bästa vovve-berättare. Supejbra!
Nospuss och kramar
Till matte, riktigt konstigt och knalla in i en främmande trädgård!!
Såklart hon skulle frågat.

Queen of Kammebornia sa...

Vad bra med lite hjälp... :)