torsdag 27 september 2012

Födelsdagskalas och Victorian Vintage


Igår blev jag ännu ett år äldre medan regnet envisades med att rasa från himlen. Jag konstaterade att det var första gången på många år som det regnade på min födelsedag, det brukar alltid vara soligt och fint. Idag däremot strålar solen igen! :-) Jag känner mig tacksam för varje solig dag nu, det verkar som att det här året kommer att bli ett av de regnigaste i mannaminne...

Som den Tant Gredelin jag är, införskaffade jag förstås en lila prinsesstårta :-). Jag ser nu att den dessutom matchade soffkuddarna perfekt! Den vita kudden med broderier ton i ton kommer från butiken, den grålila blanka har några år på nacken nu och kommer från Sia, den är fortfarande en av mina favoritkuddar här hemma!


Tårtan visade sig vara riktigt god också, till min och gästernas förtjusning ;-). Förutom att marsipanlocket var lila i stället för grönt, innehöll dem blåbärssylt i stället för hallonsylt och så var rosen på toppen vit. Precis i min smak ;-).


När jag städade och piffade efter jobbet tyckte jag att det behövde lite mer ljus i höstrusket, så jag flyttade om och plockade fram flera ljusstakar som varit undanställda under sommaren till förmån för andra saker. Nu funderar jag på att köpa en ny ljusslinga och placera den i ett hörn av vardagsrummet som alltid är lite mörkt. Sen så funderar jag på att flytta in ett vitrinskåp som just nu står i sovrummet, och så funderar jag på att måla om... det blir nog en pysslig höst, bara jag lyckas färdigställa några viktiga saker först :-).


Tänk vad den här slingrande vägen vi kallar livet bjuder på många överraskningar och möten! När jag skulle välja företagsnamn visste jag sedan länge att butiken skulle heta Aunt Molly, men något fattades. Natten innan jag skulle skicka in papperen till Bolagsverket, vaknade jag mitt i en dröm av att någon sa till mig att jag ju kunde döpa företaget till "Aunt Molly's Victorian Vintage". 

Jag funderade kring namnet när jag åt frukost, smakade lite på det, och så bestämde jag mig! När jag lite senare hade skickat in papperen, tänkte jag att det på ett sätt blev lite konstigt att välja det namnet eftersom jag i starten bara hade några få saker i butiken som var viktorianska....

... men, så ett och ett halvt år senare fick jag tag på ett par antika viktorianska barnskor och säljaren berättade för mig att hon köpt en del gamla fina saker av en engelsk samlare....


 ... och utan att jag knappt hann med i vändningarna själv, fick jag kontakt med den här engelske samlaren, en äldre man som samlat på antika kläder hela livet! Jag önskar att jag någon gång kan besöka honom, tänk vilken upplevelse att få titta på allt vackert... :-).

Jag har bestämt mig för att öppna kategorin Victorian Vintage ikväll, trots att jag har fått veta att två av de leveranser jag hade hoppats på att få hem för länge sedan, kommer att bli kraftigt försenade. Därför lägger jag ut lite av det som finns hemma och uppdaterar sedan så fort jag får påfyllning av varor. Det som för dagen finns i lager är bland annat små söta skor och babykläder, tänk vilket arbete man lade på kläderna förr i tiden! :-) Framöver kommer kategorin också att innehålla andra slags kläder, vackra väskor, samt beslag och liknande som egentligen faller under byggnadsvård.

Jag är bara i början av mitt "samlande" av viktorianska skönheter, men när jag öppnade de första leveranserna kände jag direkt hur de här gamla föremålen talade till mitt hjärta. Nu vet jag varför jag sedan barnsben varit så intresserad av hattar och hättor, spetsar och brodyr och små utsmyckade väskor. Nu vet jag vilka slags varor som kommer att få allt större utrymme i butiken framöver. Nu vet jag också varför jag en natt för länge sedan drömde att jag skulle döpa butiken till Aunt Molly's Victorian Vintage :-).

Många kramar
Bitte

3 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis Bitte, ser att du fått god tårta på födelsedagen. Och så fin den var! Din nya satsning är toppen, det är sånt som är så svårt och hitta. Ska in på stört och kolla om du lagt in något.
Kramar
AnnaMaria

Helen sa...

Åh, skickar en stor grattiskram i efterskott till dig!!
Hoppas du fick en fin dag, trots regnet...
Oj, vad jag ser fram emot dina viktorianska skönheter. Det lär bli ett kalas för ögat, kan jag tänka mig.
Kram igen!

idémakeriet sa...

Grattis i efterskott vännen.
Mmm vad sugen jag blir nu på tårta.
Farligt att få en sån sug precis innan man ska lägga sig.
Vilka underbara saker du har fått i webbutiken.
Du har en sån spårhundsnäsa för allt det fina.
Tack gulliga du för dina tröstande ord på min blogg, det gjorde gott.
Kram gerda