fredag 3 augusti 2012

I rosenrött jag drömmer...


Quand il me prend dans ses bras, il me parle tout bas, je vois la vie en rose... ni känner säkert igen refrängen till den gamla franska schlagern som var en av Edith Piafs mest älskade :-). På svenska går refrängen: När du vilar i min famn och viskar ömt mitt namn, i rosenrött jag drömmer.....

Mamma brukade ofta nynna på den när jag var liten (mamma, jag vet att du kommer att börja sjunga på den direkt när du läser den här texten :-). Själv kan jag inte hela texten utantill, men jag tycker mycket om den franska versionen, ja, jag lyssnar på äldre fransk musik lite då och då. Just Edith Piaf har varit en favorit ända sedan jag var tonåring.
 

Häromdagen när jag skulle fota några nya varor till butiken, hamnade jag i en slags rosa mood och bestämde mig för att alla bilder skulle få en rosa bakgrund. Sagt och gjort, jag tog ett antal rosa foton och lade dessutom in flera av dem. Men... det blev inte bara ett rosa skimmer över nyheterna, utan butiken blev som sagt väldigt ROSA. Lite för mycket av det goda kan ju vara alldeles underbart, men jag tror att det i så fall blev lite för mycket av det underbara... ;-). Därför fotade jag om alla sakerna, men utan rosa bakgrund den här gången!

Det är roligt att experimentera med färger, saker och ting förändras verkligen beroende på vilken färg omgivningen har! Jag tror att det är en av anledningarna till att den ljusa/vita inredningsstilen håller i sig år efter år, för mot en ljus eller vit "bakgrund" framhävs varje detalj, men framför allt så framhävs människorna i hemmet mer. Vissa färger slukar allt i sin omgivning, eller påverkar omgivningen så starkt så att saker och ting inte kommer till sin rätt, men det gör inte den vita färgen. Det låter kanske lite flummigt, men jag tror att det ligger något i det :-). Vad ska man säga om rosa?


På lördag är vi bjudna på bröllop, det är kanske därför allt går i romantikens tecken den här veckan och jag tar rosa fluff-bilder och drömmer i rosenrött ;-). Jag ser verkligen fram emot lördagen, det är så vackert med bröllop och det är inte allt för ofta man känner någon som gifter sig nuförtiden. En klänning från Cream är inhandlad, tro det eller ej, men den är inte rosa utan dovt smutslila skulle man kunna säga. I morgon ska jag försöka hitta några matchande skor också!

I morgon kväll ska jag för ovanlighetens skull bara ägna mig åt mig själv, tona håret, fixa naglarna och kanske sippa på ett glas rosa pärlande rosévin... :-).

 

På tal om Edith Piaf så vill jag tipsa om filmen La vie en Rose, har ni inte sett den så se den! Det är en film om hennes liv, om stor kärlek och stor sorg... och inte att förglömma: en STOR röst i en sparvs kropp.

L'amour, mina vänner! :-)

Många kramar
Bitte

14 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint rosa inlägg, jag är också inne i en rosa-period. Kanske blir så på sensommaren att man söker efter mer färg. Du kommer bli jättefin på bröllopet, så roligt och gå på sensommarbröllop.
Ha en toppenhelg vännen
Kramar
AnnaMaria

Aquilejans sa...

Vilka fina bilder!
Kram Malena

Nyanser av vitt sa...

Hej Bitte
Jag älskar rosa men som sagt - det får inte bli för mycket. Ha nu en underbar helg. Sköt om dig.
Kram Agneta

Hem Ljufva Hem sa...

Härligt fluffigt inlägg.
Håller med.Vitt är en bra bakgrundsfärg eftersom den förstärker och lyfter fram saker i hemmet.Har dock lite svårt för helt vita hem men tycker det är dösnyggt med hem som går i vitt och svart.Var nyligen hemma hos en väninna som hade mest svart och vitt i sitt hem och det var sååå snyggt.
Har sett filmen om Edith Piaf och den var helt underbar,,,

G:a Affären sa...

Så vackra bilder du visar och visst hör jag Piafs underbara röst i den schlagern.
Här hemma går jag och kikar på ett rosa färgprov, jag har en återkommande fundering på att måla ett helt rum rosa! Men, jag tycker också att det vita är den bästa bakgrunden, alla årstider.
Tack snälla för kommentaren, det är ju det där att bli lämnad med tomheten samtidigt som man ska ge styrka som är så svårt. Generösa ord och förståelse från dig stärkte och idag mår jag bättre, nu har hela jag accepterat situationen.
Hoppas du får en fin dag i din finna klänning, smutslila låter faktiskt helt rätt ändå!

Varma tankar till dig,
Cia

idémakeriet sa...

Haha ja så kan man hålla sig själv igång.
Rosa är fint men som du säger kan det lätt bli för mycket.
Jag hoppas att du har haft en härlig dag på bröllopet.
Njut av helgen.
Kram Gerda

Nyanser av vitt sa...

Hej rara Bitte,
Jo jag ska på Formex men som besökare då Bisse inte ska ställa ut nu. Jag kommer att vara där hela fredagen. Kanske nåt på helgen också. Kommer du ner så hör av dig på 0709 108943
Kram Agneta

Nyanser av vitt sa...

Hej rara Bitte,
Jo jag ska på Formex men som besökare då Bisse inte ska ställa ut nu. Jag kommer att vara där hela fredagen. Kanske nåt på helgen också. Kommer du ner så hör av dig på 0709 108943
Kram Agneta

Fröken Tindra sa...

Härliga foton. Har varit svag för rosa länge men som du säger kan det bli för mycket även av den varan. =0)
Hoppas att bröllopet blev så där vackert rosenskimrande!
Kram!

Gudrun sa...

Så vacker rosen är.
Fin bild.

Mamma C sa...

Vackra bilder.
Kram Mamma C

Fågel Blå sa...

Åhhhhhhhhhhhhh så vackra bilder,, så roligt att gå på bröllop!
Njut helgen
Kramar Kathrine

millandante sa...

Den filmen säger min dotter att jag bara måååste se:) Ska bli!;)

Rosen är helt underbar!! Och du har fotat den så fint:)

Hoppas du fick en trevlig kväll!

Kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vackra rosenbilder!
Tyvärr har jag inte läst franska, så jag begriper inte ett ord :)
Så det var ju bra att du översatte :)
Så härligt med bröllop
Kram
Marie