fredag 31 augusti 2012

En helg att minnas!


Förra helgen begav vi oss söderut, på fredagen styrde vi kosan mot Linköping. Första stoppet blev i Bromma, där vi lämnade Mollie och Noomi till "barnvakten" som bor strax bredvid gamla Beckomberga sjukhus. Vilket fantastiskt område! Jag har aldrig vetat att det är så vackert och fridfullt där. Stora lummiga parker, ståtliga gamla träd och så hundratals harar som skuttade runt i parkerna till Mollie och Noomis stora förtjusning ;-).

Vi kom fram till Linköping strax före midnatt och tog in på First Hotel där jag har bott tidigare. Det är ett riktigt bra hotell och på lördag morgon när vi gick ner för att äta frukost, upptäckte jag att att foajén och även matsalen numera består av halva PB Home's sortiment. Det var så otroligt smakfullt och fint överallt, även H blev helt betagen i många av sakerna, men även i möblerna :-).

Efter frukosten begav vi oss så till Söderköping...


Hela familjen möttes vid lunchtid på ett café/restaurang som heter Åkrogen och ligger alldeles vid ån som går genom staden. Vi hade förbeställt maten och jag hade beställt gös på planka, vilket jag inte ångrar. Gud, så gott det var! Det var så spännande att prova gös, det är ingen fisk man förknippar med Norrland direkt och det var premiär för min del.

Efter lunchen strosade vi runt i stan, Söderköping är en sån söt liten lilleputtstad, med vackra trähus och kullersten på gatorna. Här spelades Madicken in och man känner igen en del vyer från filmen.

Så var det dags att checka in på Söderköpings Brunn...

Söderköpings Brunn anlades redan 1718 på Sankta Ragnhilds källa, men det var först i början av 1800-talet som man började åka dit för att "dricka brunn"och kurera sig. Vad sägs om följande program:

Kl. 04.30 väckning, därefter ett kallt vattenlavemang
Kl. 11.00 Sittbad
Kl. 17.00 Ståbad
Kl. 21.00 Sittbad och inpackning, därefter sänggående

Kanske tur att man så här 200 år senare i stället har anlagt ett underbart spa på hotellet, dit man kan bege sig efter att man sovit ut ordentligt ;-). Redan i entrén  möts man av de mest ljuvliga dofter från spa-avdelningen och den omisskännliga doften av bassänger. Rummen går i gammaldags stil, vilket jag gillar! I badrummet fanns till exempel ett badkar med tassar. Jag kan absolut tänka mig att åka hit igen för en ren spa-helg med bad och behandlingar :-).


Mamma hade bokat in tårtbuffé på eftermiddagen, jag var fortfarande proppmätt efter gösplankan men några små kakor och tårtbitar gick ändå ner ;-). Tårtbuffén serverades i en av de många salongerna med äkta mattor på golvet, kristallkronor i taket och väggarna fulla av gigantiska oljemålningar. Me like! :-)

Det känns som att vi inte gjorde annat än åt hela helgen, för timmarna gick snabbt och innan jag hann blinka var det dags för middag. Vi träffades först allihopa på mammas och pappas rum, mamma fick sin 70-årspresent av oss barn med familjer och vi grattade även vår fina svägerska J som fyllde jämnt dagen innan.

Sedan var det dags för middagen, oj så gott det var! Jag satt bredvid lilla E och beställde från barnmenyn till henne. När maten kom in märkte jag att jag visst beställt fel förrätt till henne, men som tur var verkade hon ha glömt bort vad hon egentligen ville ha ;-).


Efter maten sa pappa att det var lite konstigt att inte vi tre barn som alla håller/har hållit på med musik inte sjöng något för mamma ;-). Sagt och gjort, jag, min lillasyster och lillebror smet iväg till en av de andra salongerna för att öva ihop något lite snabbt. Det gick rätt bra, men min lillasyster som fick barn för bara några månader sedan var tvungen att amma samtidigt som vi övade :-). Det är smällar man får ta, men vi kom överens om att det kanske skulle vara bättre om hon INTE ammade när vi skulle sjunga för mamma...

Plötsligt stängde restaurangen och alla middagsgäster började resa sig från borden. När vi stämde upp ett trestämmigt "Ja, må hon leva" stannade många till så vi fick publik till sången :-). Sedan sjöng vi Amazing Grace, för det är en sång både mamma och pappa tycker mycket om.


Det är inte klokt så snabbt lördagen försvann, nästa dag efter en helt underbar frukost checkade vi ut och åkte i karavan på vindlande små vägar till Mon i St Annas skärgård. Det var en riktigt vacker sommardag, men när vi kom dit ut slog vädret plötsligt om och det började spöregna. Vi som skulle norrut var tvungna att hoppa över den inplanerade båtturen, men vädret gjorde att det kändes helt OK :-).

I Bromma hämtade vi först våra småflickor som studsade som små gummibollar när vi kom, sedan var det dags att skjutsa sonen till Bromma flygplats. Det kändes så vemodigt att skiljas från honom igen, men vi kom fram till att vi haft hela tre månader tillsammans i sommar och jag är så tacksam för det. Allt har ett slut, men när hösten kommer får man leva på vackra sommarminnen :-).

Tack snälla mamma och pappa för att ni bjöd så flott hela helgen och för att ni hade ordnat allt så fint! Det var så härligt att få träffas hela familjen igen, det är så sällan vi alla kan sammanstråla. Att få vara tillsammans och ha varandra, är den största lyckan.

Många kramar
Bitte

5 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken underbar helg du beskriver! Så fina platser ni har varit på och vad roligt att få uppleva dem tillsammans med sina nära och kära. Hotellfrukost, god mat och gott till kaffet är ju inte heller att förakta;-)

Önskar dig en skön fredag och en trevlig helg!
Kram,
Regina

Hanna sa...

så mycket fint.
kram
Hanna

hemma hos lilla mej sa...

Ååå vad mycket fint du visar.Ja Lyckan är ju mer än total när alla kan sammanstråla.Underbart!Önskar dej en mysig fredag.Kramar Rita ♥

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

hihi... så kul! Jag kände igen mig direkt på bilderna. Du kunde väl ha tagit en sväng hem till mig också, i Norrköping. Det är ju bara en kvart mellan städerna.
Nästa gång så får du säga till :)
Kram
Marie

Hem Ljufva Hem sa...

Vilken kanonhelg.Låter helt underbart.
Jag tillbringade själv min 50 årsdag på spa.Ett gammalt anrikt spa eller kurort som det hette egentligen.
Det är lyx att bara sätta sig vid dukat bord sådär och som du säger,det kändes som om man inte gjorde annat än åt.
Vackra omgivningar och arkitektur gör ju inte saken sämre.
Låter helnajs...
Kram Kicki