måndag 25 juni 2012

Underbara midsommartid


Vilken härlig midsommarhelg det blev, med strålande sol och oväntad värme (åtminstone över dagen). Det blev av olika anledningar en sen middag och eftersom vi var på tu man hand, krympte vi det traditionella sillbordet till en förrätt och sen grillade vi. Varje år brukar jag antingen göra eller köpa en ny sorts sill. Årets "nyhet" blev maltwhisky- och senapssill, mums så god den var! :-) Noomi fick sin silltallrik och när jag dukade fram den inlagda strömmingen, gick både Noomis och Mollies ögon i kors ;-). Strömmingen blev deras nya favorit.

På midsommardagen tog vi en promenad med hundarna till sommartorpet. När man kommer uppåt skogen, är den gamla bagarstugan på bilden ovan det första man passerar innan man kommer in på skogsvägen som leder till torpet. Den är så otroligt fin, jag skulle mer än gärna botanisera därinne bland alla gamla vackra saker... ;-).


Mollie och Noomi tycker att det är så mysigt att gå genom skogen, de vill stanna och nosa precis överallt. Det finns gott om rådjur och rävar här, till H:s stora förskräckelse ;-). Det har hänt ett antal gånger att Mollie har rymt hit upp då hon har satt av efter en räv... och efter alla roliga rävjakter går det inte längre att ha henne lös :-).



Man passerar också en stor faluröd lada på väg till torpet, den syns nästan inte längre bakom alla blommor och allt gräs :-). Det växer igen mer och mer för varje år, nästa år får vi förmodligen ta med oss en karta för att hitta rätt!
 

Jag lyckades få Noomi att sitta still en liten stund, men sedan var det så många myror som bet henne i lillrumpan så då ville hon gå vidare ;-). Det visade sig att ägarna till sommartorpet för ovanlighetens skull var där, därför vände vi i skogsbrynet och gick inte ända fram till huset som vi brukar.


Överallt längs skogsvägen växer vackra vilda sommarblommor och ormbunkar, midsommarblomster var en av mina favoriter när jag var liten och ingick alltid i buketter och midsommarkransar :-). Styvmorsviolen har precis börjat kika fram och helt oväntat kan man kan fortfarande se små blyga liljekonvaljer i stora klungor. Det är kanske "tack vare" att det har varit så kallt som flera blommor har en längre blomning än de vanligtvis har?

Underbara midsommartid, jag kan inte få nog av ljuset och dofterna! Igår kväll klockan tio sken solen så starkt så hela köket badade i ett magiskt ljus. Måsarna skriar i sommarkvällen och doften av syren och nyklippt gräs letar sig in genom de öppna fönstren. Jag önskar att jag kunde stanna tiden, precis nu :-).

Många kramar
Bitte

8 kommentarer:

Hanna sa...

Ja visst är det en härlig tid och fina bilder du bjuder på.
Kram
Hanna

Här är gudagott att vara! sa...

Vilken härlig och njutningsfull promenad !
Tack för att vi fick följa med och uppleva den vi också ♥
Ha en härlig vecka !
Kram Anneli

Helen sa...

Ett riktigt midsommardoftande blogginlägg!! Du fotar och skriver så fint!
Jag håller med i det du säger. Älskar denna ljuva sommartid och om vi hjälps åt så kanske vi åtminstone får tiden att gå lite långsammare...
Stor kram!

Renée sa...

Vilken fin bild den längst upp... Det ser så sagoligt ut... Har alltid önskat mig en sommarstuga som ser ut som den.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Perfekt ställe för en promenad, fint och titta på för er och goda dofter för vovvarna. Och det är bra att någon trampar upp vägen, det växer igen fort där ingen går.
Tack för turen.
Kramar
AnnaMaria

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är det en härlig tid nu, jag önskar mig bara lite mer sol.
Så fint det ser ut längs er promenad, och härligt med alla blommor.
Och säg åt Noomi att skälla ut myrorna :))
Kram
Marie

Allis sa...

Midsommartiden är verkligen underbar(ast)! Ljuset, blommorna, dofterna, den skira grönskan... - Lovely!
Hon är ju för söt, lilla Noomi!
Ha en härlig helg!
Kram Allis

Hem Ljufva Hem sa...

Härlig midsommar du haft.Själv sov jag till 16 efter nattjobb och sedan blev det packning för att dagen efter dra iväg på semester.
Det där sommartorpet ser hemskt mysigt ut.Älskar sådana där torp...
Kram Kicki